Maak kennis met een bijzondere vrouw

Majonne 25 augustus 2019
Het boek begint met de vertellen dat de ik-persoon een brief kreeg, van een dochter die wat weten wil over haar vader. Je leert dat ze al een oude vrouw is 90+ en ze over haar leven zal vertellen. Dit begin wil dat je je afvraagt wie die man is, wat pas bij de laatste 80 pagina's beantwoord wordt.
Het eerste deel vertelt over New York, uitgaan, een wild leven. Het tweede gedeelte gaat over volwassen worden, jezelf ontwikkelen, diepere gevoelens. Binnen dit alles speelt de tweede wereldoorlog een rol. Dit is boeiend, omdat ik tot nu toe alleen vanuit slachtoffers in Europa hierover had gelezen. Deze blik op de invloed van de tweede wereldoorlog vanuit Amerikaans oogpunt is interessant. Maar dit is geen boek over de oorlog, dit boek gaat over Vivian.
Ik moest in het begin wel even wennen aan de vele verhalen over het uitgaan en de seksuele escapades van de hoofdpersoon. Maar Vivian heeft een bepaald charisma waarmee ze je weet te boeien. Je wil weten hoe het haar vergaat. Je hangt aan haar lippen en niet alleen omdat je wil weten wie die man nu is.
Zeker na "de grote gebeurtenis" werd het boek voor mij zeer boeiend. Het gaat dan minder over alle escapades en meer over gevoel.
Vivian is met al haar fouten en zwakheden een sterke en onafhankelijke vrouw. Wat een prachtvrouw! Met het sluiten van het boek had ik het gevoel afscheid te nemen van een goede vriendin.

Meer recensies van Majonne