Verbijsterend spannend

ManonvB 08 oktober 2019
Van Uitgeverij Atlas ontving ik de debuutroman Oregon.

Oregon gaat over de twee oude studievrienden Stijn en Philip. Ze waren onafscheidelijk, maar het contact is de laatste tijd verwaterd. Philip heeft een druk bestaan met een vrouw en kind en hij heeft een bestseller geschreven. De relatie van Stijn is verbroken door zijn ex-vriendin en het wil maar niet lukken met het schrijven van zijn debuutroman over het leven van de mysterieuze vliegtuigkaper D.B. Cooper.

Philip vraagt of Stijn met hem mee wilt naar een afgelegen hut in de bossen van Oregon, Amerika. Dit is het gebied waar D.B. Cooper is verdwenen en waar Stijn zich kan storten op het schrijven van zijn roman. Philip zelf wil in alle rust gaan werken aan zijn nieuwe boek.

Al snel wordt duidelijk dat Philip en Stijn elkaars tegenpolen zijn. Stijn is bang om de controle los te laten en probeert alles bijna dwangmatig te plannen en te structureren, terwijl Philip zich nergens druk over lijkt te maken. Eenmaal aangekomen in de afgelegen hut ontstaan er al vrij snel wrijvingen tussen de twee vrienden. Philip stort zich direct op het schrijven van zijn roman, maar hij doet erg mysterieus over waar zijn nieuwe boek over gaat. Als Stijn hiernaar vraagt, reageert hij ontwijkend en geïrriteerd.

Het verhaal wordt verteld vanuit Stijn. Als lezer leer je Stijn kennen door flashbacks over zijn vriendschap met Philip en de relatie met zijn ex-vriendin. Het is echter de vraag of Stijn een betrouwbare verteller is. Het lijkt erop dat er gaten in het verhaal zitten en dat hij niet helemaal eerlijk is.

De koude en eenzame hut in de bossen van Oregon geeft een spookachtige sfeer aan het verhaal. Er lopen voetsporen door de sneeuw rondom de hut die van niemand lijken te zijn, ’s nachts begint de boiler te tikken en er staan mysterieuze data op een kelderluik geschreven. Deze setting en de gedachten van Stijn die steeds wantrouwender worden, zorgen ervoor dat de spanning in het boek oploopt. Ik heb het boek dan ook in één keer uitgelezen. Ik kon het gewoon niet wegleggen en ik wilde weten wat er zou gaan gebeuren. En toen.. Was het boek uit. Je blijft na het lezen van Oregon zitten met vragen waar geen antwoorden op zijn.

Jori Stam heeft een verbijsterend en spannend boek geschreven waarin dat je aanvoelt dat er iets niet klopt. Maar wat dat ‘iets’ nou precies is.. Daar komen we nooit achter.

Meer recensies van ManonvB