Stefan Brijs weet de lezer bij elke nieuwe roman weer te verrassen met een nieuw onderwerp. De Engelenmaker gaat bijvoorbeeld over het klonen, in Een brief voor mevrouw Bromley komt de waanzin van de oorlog aan de orde en Maan en Zon is een generatieroman over afkomst en armoede. De nieuwste roman van Stefan Brijs heet Zonder liefde, en deze roman van 222 bladzijden gaat, niet helemaal verrassend gezien de titel, over de liefde.
De motto’s die voor in het boek staan, uit Madame Bovary, uit Lady’s Chatterley’s lover en een paar regels uit een liedtekst van Brel wekken de indruk dat deze roman over een gepassioneerde liefde gaat. klopt dat?
Door de eerste zin in het boek:”Ik zag haar voor het eerst op een woensdag in september of oktober”, weten we dat we te maken hebben met een herinnering van de hoofdpersoon. Deze hoofdpersoon, Paul, een leraar van eind 20, is verlaten door zijn vrouw Christine voor een andere man; zij vond dat het in hun huwelijk ontbrak aan passie.
Paul ontmoet in de bioscoop Ava, een arts van eind 20, die een relatie een relatie van 5 jaar achter de rug heeft. Ze kunnen goed met elkaar praten en delen een interesse voor filmhuisfilms en literatuur, maar Paul constateert dat ze niet elkaars type zijn. Ava woont tijdelijk bij haar moeder, maar er zijn regelmatig irritaties en na een onenigheid met haar moeder vraagt ze Paul of ze bij hem mag blijven slapen. Paul voelt zich heel vertrouwd met haar, ze vertellen elkaar openhartig over hun verleden en Paul voelt zich zo op zijn gemak bij Ava dat hij haar vraagt: “Zullen we onze levens, op het bed na, delen en trouwen?”.
Ava heeft echter andere verwachtingen van de liefde, zij zoekt blijvende passie, Paul hecht waarde aan wat je met elkaar deelt.
Ava stimuleert Paul om via een contactadvertentie een nieuwe liefde te vinden. Maar de vrouwen die hij ontmoet vergelijkt hij met Christine, en Ava.
Wanneer Ava een relatie krijgt, heeft dat invloed op haar contact met Paul. Staat deze liefde de vriendschap met Paul in de weg? Of is het toch meer dan vriendschap?
De compacte roman leest prettig, Brijs heeft een soepele schrijfstijl. De kracht van de roman is dat het de lezer aanzet tot reflectie ten aanzien van eigen liefdesrelatie(s).
Het verhaal is begonnen in de herfst, Paul bereidt wanneer Ava voor de eerste keer komt eten een risotto met zelf geplukte paddenstoelen, de roman eindigt een jaar later, Paul heeft weer het eerste eekhoorntjesbrood van het seizoen gevonden, de cirkel is rond. En de lezer weet of Paul op dat moment met of zonder liefde in zijn leven is.

Reacties op: Vriendschap, of toch liefde?

Zonder liefde - Stefan Brijs
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,99 Bestel het e-book € 12,99