Een prachtig geïllustreerd verhaal

Marcia 08 juli 2019

Een tijdje geleden kreeg ik een bericht van uitgeverij Boycott met de vraag of ik interesse had hun graphic novel Een wonderlijke expeditie van robots te recenseren. Eigenlijk had ik juist met mezelf afgesproken een tijdje geen boeken meer te aanvaarden wegens veel te hoge stapels, maar toen ik de prachtige illustraties zag was ik om. Ik ben gek op geïllustreerde verhalen en ik houd ook nog eens enorm van robots. Een perfecte combinatie dus.

Een-wonderlijk-exepeditie-2.jpgEen-wonderlijk-exepeditie-9.jpg

Waar komen robots vandaan?

In Een wonderlijke expeditie van robots onderzoeken robots Willem en Jacob de oorsprong van hun bestaan. Ze gaan op expeditie door het landschap van wat ooit de Verenigde Staten waren. Tijdens die tocht verzamelt het duo met grote nieuwsgierigheid alles wat antwoord kan geven op hun existentiële vragen. Als ze de overblijfselen van de menselijke beschaving proberen te verklaren, komt er een komisch gesprek op gang. Zullen de robots er ooit achter komen hoe ze ontstaan zijn?

"Ik probeer mezelf wijs te maken dat ik een held ben. Maar vervolgens schaam ik me ervoor. Een held draagt immers geen cape."

De hoofdpersonages zijn hilarisch. Willem is een wetenschapper en onderzoeker die voor het eerst zijn lab verlaat om de wereld te ontdekken. Als reisgenoot heeft hij Jacob toegewezen gekregen. Die is geprogrammeerd als een onverschrokken avonturier die nergens voor terugdeinst.

Een-wonderlijk-exepeditie-4.jpgEen-wonderlijk-exepeditie-3.jpgEen-wonderlijk-exepeditie-7.jpg

Illustraties om in te lijsten

De tekeningen in Een wonderlijke expeditie van robots zijn zo mooi! Ik houd van de kleuren, de details en de manier van tekenen. Hoe langer je naar de afbeeldingen kijkt, hoe meer je er in ontdekt. Meerdere pagina’s zou ik zo uit het boek willen scheuren om in te lijsten - als dat mijn boek niet mishandeld achterliet natuurlijk.

Het verhaal zelf is grappig - de manier waarop robots Willem en Jacob naar de wereld kijken leverde meermaals een glimlach op. Ze weten bijvoorbeeld niet wat vissen en vleermuizen zijn. En Jacob, de onverschrokken avonturier, blijkt hoogtevrees te hebben. Ook zien we grappige verwijzingen naar een volkslegende als de Yeti, het raadsel rond een kilo lood en een kilo veren en het verschil tussen .doc en .pdf. Wel vroeg ik me af waar de mensheid gebleven is in dit verhaal. Uitgestorven? Of verkast naar andere planeten?

Een-wonderlijk-exepeditie-6.jpgEen-wonderlijk-exepeditie-8.jpgEen-wonderlijk-exepeditie-5.jpg

Een kinderboek met volwassen grapjes

Wat betreft de schrijfstijl was ik helaas niet helemaal overtuigd. Waarom het boek grotendeels in de verleden tijd geschreven is, begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Net als de leeftijd waar het boek zich op richt. De gebruikte taal is redelijk kinderlijk, maar dan weer wel met moeilijke woorden (‘synthetisch materiaal’, ‘amfibisch wezen’ en 'zelfvertrouwen-index'). Ook vraag ik me af of kinderen de vele grapjes tussen de regels begrijpen.

Voor mij als volwassen lezer was het boek dan net niet ‘mooi genoeg’ geschreven - en dan bedoel ik niet dat het literair moet zijn. Dat mag ook helder, simpel of vlot. Maar deze zinnen vond ik vaak niet lekker lopen. Helaas kan ik niet beoordelen of dit aan de oorspronkelijke schrijfstijl of aan de vertaling ligt.

"Een kleine stap voor een robot, een reuzensprong voor de robotheid."

Een wonderlijke expeditie van robots is een prachtig geïllustreerd verhaal over twee robots die zich buiten de Grote Muur begeven om de wereld te ontdekken. Een aanrader!

Een-wonderlijk-exepeditie-1.jpg

Deze recensie verscheen ook op Oog op de Toekomst.

Meer recensies van Marcia