Verliefdheid en verdriet komen samen

Marcia 03 december 2019

In Vroeger is alles wat ik van je heb (History Is All You Left Me) verliest Griffin zijn ex-vriendje Theo door een ongeluk. Tijdens de rouwperiode komt hij in aanraking met het nieuwe lief van Theo. Kunnen ze elkaar door het verdriet heen helpen? Vroeger is alles wat ik van je heb vertelt het prachtige verhaal van een eerste liefde. Het is ontroerend om te lezen hoe Griffin en Theo van beste vrienden een koppel werden. De verliefdheid en het geluk spatten van de pagina's. Tegelijkertijd is dit echter ook een Young Adult roman over verdriet en rouw. Hoe voelt het als je je eerste liefde verliest? Mag je verdrietig zijn als je ex overlijdt? En hoe ga je om met zijn nieuwe vriend en diens verdriet? Een verdrietig, maar mooi en eerlijk verhaal.

History-Is-All-You-Left-Me-2.jpg

Liefdesverdriet om overleden ex

Griffins wereld stort in. Zijn ex-vriendje Theo is namelijk plotseling gestorven. Ze woonden ver van elkaar vandaan en Theo had zelfs al een nieuwe relatie, maar diep vanbinnen bleef Griffin geloven dat ze ooit weer samen zouden eindigen. Die droom is nu voorgoed voorbij. En dan blijkt dat Griffin maar bij één iemand echt zijn hart kan luchten: Theo’s nieuwe vriendje Jackson. Kan Griffin de confrontatie aan, met zijn verleden én met zijn toekomst?

"You’re still alive in alternate universes, Theo, but I live in the real world, where this morning you’re having an open-casket funeral. I know you’re out there, listening. And you should know I’m really pissed because you swore you would never die and yet here we are. It hurts even more because this isn’t the first promise you’ve broken."

Ik vond de thematiek van Vroeger is alles wat ik van je heb echt prachtig. De flashbacks waarin je leest hoe de relatie tussen Griffin en Theo is begonnen zijn ontzettend schattig. De acceptatie voor de liefde van de jongens is ook fantastisch. Ik wou dat alle ouders zo reageerden wanneer hun zoon of dochter uit de kast kwam. Daarnaast was ik ook nog eens gelukkig dat er over voorbehoedsmiddelen gesproken werd. Ik vind dit een belangrijke manier om (jonge) lezers voor te lichten, zonder belerend over te komen. Bovendien zorgt het kopen van condooms in dit boek voor een wel heel hilarische situatie.

"I really wish they had self-checkout here because buying condoms may be the most awkward legal transaction ever."

History-Is-All-You-Left-Me-3.jpg

Een lach en een traan

Ergens ben ik blij dat ik me niet kon inleven in het immense verdriet van Griffin. Ik mag van geluk spreken dat ik nog nooit zo dichtbij iemand heb verloren. Toch heb ik tijdens het lezen meerdere keren een traantje gelaten. Mijn emoties gingen tijdens het lezen van lachten tot huilen. Ik vind het altijd geweldig als een auteur dit teweeg kan brengen.

Maar, ik moet ook eerlijk toegeven dat ik Griffin soms een beetje irritant vond. Hij was af en toe echt een zwijmelachtige zeurpiet. Eerst maakt hij de relatie met Theo uit - omdat deze naar een andere staat verhuist - maar vervolgens is hij wel kwaad / jaloers / teleurgesteld als zijn ex iemand anders ontmoet. Ook als de jongens uit elkaar zijn blijft Griffin zijn ex enorm claimen. Hierdoor vergeet hij soms helemaal zelf te leven en de vriendschappen in zijn eigen omgeving te onderhouden. Ik kan me voorstellen dat dit voor Jackson, als de nieuwe vriend van Theo, ook niet gemakkelijk moet zijn. Mijn grootste irritatie was echter de manier waarop Griffin bleef volhouden dat hij en Theo hoe dan ook weer bij elkaar zouden komen.

In Vroeger is alles wat ik van je heb gaan verliefdheid en verdriet hand in hand. Adam Silvera vertelt het verhaal van een eerste liefde en een eerste verlies. Van lachen tot huilen en alles daartussenin.

History-Is-All-You-Left-Me-1.jpg

Deze recensie verscheen ook op Boekvinder.be.

Meer recensies van Marcia