Stille Getuige door Eva Burgers

margotfioole 19 oktober 2019
Stille getuige – Eva Brugers
Stille getuige, één van de vele thrillers van Eva Burgers. Ze heeft jarenlang gewerkt als rechercheur in de afdeling zware criminaliteit, ze verwerkt in haar boeken haar kennis van het vak en haar schrijftalent. Ze is geboren op 30 juni 1969. Het boek stille getuige verscheen op 11 februari 2014 en het was haar eerste jeugdthriller daarna volgden er nog veel meer; Sneeuwstorm, Kaya crime, Complot… Ze debuteerde met haar eerste boek ooit in 2011 met als titel: “Hij is van mij”. Ook is ze ooit genomineerd voor de titel “Crimezone Beste Young Adult Thriller”. Haar jeugdthrillers lezen zeer vlot en zitten vol met spannende momenten, kortom, een aanrader voor wie van spannende vlotte verhalen houdt!

Stille getuige gaat over een meisje genaamd Nikki die oog in oog staat met de ontvoering van de populaire Diane. Ze weet niet wat ze meemaakt, zeker na de verschillende bedreigingen die ze krijgt van Martin, de baas van “het clubhuis” die denkt dat hij de hele wereld in zijn handen heeft, hij vindt het leuk om criminele feiten te plegen maar hierbij laat hij Mark altijd de vuile klusjes opknappen en probeert hij zelf zo weinig mogelijk in beeld te komen. Het clubhuis speelt een belangrijke rol in het verhaal, het is een huisje diep in het bos waar Martin, Paul, Simon, Mark en nog een paar minder belangrijke personages samenkomen om te drinken, roken en snode plannetjes verzinnen. Het nieuws werd verteld op school, “Diane is dood”. Dit vind Nikki natuurlijk verschrikkelijk want zij had gezien dat Diane werd ontvoerd in een wit busje. Ze probeert erover te praten met haar beste vriendin Sara, maar die neemt afstand van Nikki. Nikki is ervan overtuigd dat Martin Diane heeft vermoord en wilt dit aan iemand kwijt, dat gaat niet tegen haar vriendin Sara, en ook niet tegen haar vriendje Tim. Maar ze leert Vincent beter kennen, hij is lid van Martin’s club. Hij besluit Nikki te helpen. Ze vinden na verloop van tijd meer en meer bewijzen dat Martin iets te maken heeft met de dood van Diane. Of is dat alleen maar schijn? En was Diane nog in leven na de ontmoeting met Martin?

Wat me is opgevallen aan deze thriller is dat er twee verhaallijnen zijn, de ene is in het opzicht van Nikki en de andere van Vincent, hierdoor krijg je een gezonde afwisseling van wat er bij wie gebeurt en maakt het verhaal nog spannender. De gevoelens van de twee worden ook zeer ruim beschreven waardoor je het gevoel soms zelf voelt als je het boek aan het lezen bent.
Het verhaal wordt vertelt in het heden. Er zijn verschillende spannende momenten die ervoor zorgen dat je echt verder wil lezen en wil weten wat er gaat gebeuren (bv. Diane wordt ontvoerd, Nikki wordt bedreigd, Nikki wordt ontvoerd…) op het einde van het verhaal is er ook een hele goede climax, er gebeurt iets wat je totaal niet zal verwachten. Wat opvalt is dat de rechercheurs (Peter en Hans) vaak betrokken worden bij het verhaal, dit is misschien met bedoeling dat de auteur Eva Burgers zelf rechercheur is geweest, men laat zien hoe de recherche te werk gaat en hoe men tot de conclusie kon komen wie de moordenaar nu eigenlijk was. Dit boek is geschreven met als bedoeling om te choqueren, want het boek is bedoeld voor jongvolwassenen, en het toont aan dat de dingen soms niet zijn wat ze lijken en dat je je zeker kan vergissen.

Deze thriller van Eva Burgers is zeer sterk, ik zelf had nog nooit een thriller gelezen maar dat gaat nu veranderen. Het boek lees je in één adem uit en is spannend van begin tot einde. Burgers schrijft zeer gemakkelijk maar toch ook met een bepaalde diepgang. Ze heeft een goed gevoel voor timing en niks is haar te gek. Hoe zij er in slaagt om elke zin van het boek spannend te houden vind ik verbluffend.
Kortom, Stille getuige is en mega spannende thriller over keuzes maken, mensen vertrouwen en over het besef hebben dat niets is wat het lijkt.

Eva Burgers

Bibliografie
Van Stockhum, (1997-2019). Stille getuige. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, via http://www.vanstockum.nl/boeken/kinderboeken/fictie-10-12-jaar/nl/stille-getuige-eva-burgers-9789020609516/
Chicklit, (2019). Eva Bugers. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, via https://www.chicklit.nl/auteurs/31594/burgers-eva
Eva Burgers, (2017). Eva Burgers Auteur. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, via https://www.evaburgers.info/
Kluitman, (2019). Eva Burgers. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, via https://www.kluitman.nl/auteurs/eva-burgers/