Liefde overwint alles.

Maria 27 april 2023
Het is 1939 en de Tweede Wereldoorlog staat op het punt om los te barsten. De villa bevindt zich opnieuw in zwaar weer en de fabriek staat op instorten. Omdat Marie naar New York is verhuisd, moet Paul de villa in zijn eentje veilig zien te stellen. Als blijkt dat er een andere liefde in Pauls leven is, denkt Marie dat hun huwelijk echt voorbij is. Of zal ze erin slagen haar geliefde echtgenoot terug te winnen?

Het verlangen van het weesmeisje is de prachtige grande finale van de hartveroverende Weesmeisje-serie, over hoe hoop doet leven – zelfs in de donkerste tijden.

Nadat ik de andere 5 delen met veel plezier gelezen heb kon dit deel niet achterwege blijven. Met het 6e en laatste deel van de serie omtrent het Weesmeisje Marie komt er een einde aan een prachtige familiesage. Het is een mooie afsluiter waarin alle losse eindjes samenkomen.
Nadat Marie bij de opkomst van het nationaal-socialisme en de geruchten omtrent Jodenvervolging met haar zoon Leo naar New York is gevlucht, blijft Paul met de andere 2 kinderen Dodo en Kurt achter in Ausburg. Hij probeert daar zijn leven zo goed mogelijk op de rails te krijgen en de fabriek te blijven leiden, samen met nicht Hennie. Bij het uitbreken van WOII verandert er veel voor het gezin en de andere bewoners van de villa. De textielindustrie moet steeds meer wijken voor de oorlogsindustrie en Paul verliest de controle over zijn fabriek. Ook is hij er heilig van overtuigd dat Marie voor niets naar new York is gevlucht, omdat ze als zijn vrouw veilig zou zijn. Koppig als hij is houdt hij zich hieraan vast en laat zich verleiden tot een nieuwe liefde. Marie daarin tegen is wel overtuigd van hun liefde voor elkaar en houdt stand. Hoewel ze denkt dat het verloren is doet ze nog een laatste verzoeningspoging, en keert zo snel mogelijk na de oorlog terug naar Ausburg.

Naast het reilen en zeilen in de fabriek en de villa, krijg je in dit deel ook een inkijkje in de levens van de gewone, Duitse burgers tijdens de oorlog. Hoe ze soms gedwongen werden partij te kiezen, terwijl ze het er eigenlijk niet mee eens waren. Hoe ook daar families uit elkaar werden gerukt, omdat ze verschillende meningen en opvattingen hadden. En hoe sommige familieleden tegenover elkaar kwamen te staan op het slachtveld.

Het verhaal leest wederom vlot weg en de diverse familieleden die weer terugkomen in dit laatste deel geven het geheel een wat minder zware lading. Vooral Kitty met haar duidelijke meningen. De trouw van het personeel van de villa is ook hartverwarmend. Ik heb genoten van deze serie.

Meer recensies van Maria