Pumps en laarzen.

Maria 26 maart 2023
Liefde in zwart-wit is de nieuwste feelgoodroman van Joëlla van der Breggen, bekend van Met de Franse slag.
Elise heeft het goed voor elkaar, ze heeft leuk werk bij een veevoerbedrijf, een sociaal leven en een eigen appartement. In haar vrije tijd is ze graag op de boerderij van haar broer Simon. Alleen de ware heeft ze nog steeds niet ontmoet. Zou het misschien Nick, de knappe nieuwe planner, kunnen zijn? Maar dan stapelen de problemen zich op. Nadat haar geliefde baas met pensioen is gegaan, heeft het bedrijf geïnvesteerd in nieuw voer. Als er op de boerderijen in de omgeving vervolgens steeds koeien ziek worden, valt de verdenking al snel op het nieuwe voer. Heeft de nieuwe manager uit Amerika er iets mee te maken? Elise probeert de waarheid te achterhalen, samen met haar vrienden en de jonge nieuwe veearts.

Na “De Franse slag” is dit het tweede boek van Joëlla van der Breggen dat ik lees. Wederom een heerlijk feelgoodboek dat gemakkelijk leest en in een vlotte stijl geschreven is. Deze keer zit er naast de nodige humor, liefde en jaloezie ook een vleugje spanning in het verhaal. Mede daarom wil je het boek weer uitlezen, je wilt weten hoe het verder gaat.

Als eerste trok de vrolijke cover me aan. Een idyllisch plaatje van het platteland met boerderijdieren op de voorgrond bracht me meteen terug naar mijn jeugd. Ik had het voorrecht om daar op te mogen groeien. De scenes met veearts Jochem bij de koeien kwamen me heel bekend voor. Zorgen om een koe , die moest kalveren, of alles goed ging. Ik mocht zelfs een keer een keizersnede meemaken, 50 jaar gelden nog iets wat zelden voor kwam. Ook moest ik erg lachen om het stukje dat Elise met niet passende laarzen door de modder moest banjeren en er zuiggeluiden te horen waren bij elke stap die ze zette.

Net als bij “De Franse slag” wordt er veel aandacht besteed aan de hoofdpersoon Elise. Haar leer je heel goed kennen; haar onzekerheden, behoefte om eindelijk de ware te vinden, gevoel voor gerechtigheid en een heerlijke haat-liefde relatie met haar broer Simon. Ze wil het iedereen die ze liefheeft graag naar de zin maken, maar is hierin soms ook een beetje naïef. Hier tegenover staan collega Nick, een arrogante man, die het niet zo nauw neemt met trouw zijn en denkt dat ieder meisje voor hem valt, en veearts Jochem, een lieverd, die voor iedereen klaar staat en het beste met ze voorheeft. Dit geeft een leuke afwisseling in het verder wat zoete verhaal. Het gekibbel van broer en zus levert de nodige humor en het onderzoek naar de reden van de zieke dieren brengt een vleugje spanning in het verhaal.

Meer recensies van Maria