Weer een schitterende historische roman!

Het is halverwege de zeventiende eeuw en Catrijn uit De Rijp wil niets liever dan naar de stad verhuizen. In Alkmaar krijgt ze een baan als huishoudster bij de familie Van Nulandt. Om aan haar verleden te ontsnappen vertrekt ze naar de broer van haar werkgever, naar Evert in Delft.

In zijn plateelbakkerij komt haar schildertalent aan het licht en ze ontwikkelen samen een nieuwe reeks servies, het begin van Delfts blauw. In 1654 breekt de pest uit. Ondertussen moet Catrijn kiezen tussen een man op zee of een man die bij haar thuis blijft.

Weer een mooie roman van Simone van der Vlugt! Ik vind het leuk dat ze nu veel fictieve figuren heeft toegevoegd om het verhaal echt als een roman te laten overkomen, maar ondertussen leren we veel over de geschiedenis rondom Delfts blauw.

Ook leer je veel over het maken van het servies, wat ik erg interessant vond. De schrijfstijl is weer prettig en alle personages komen genoeg aan bod. Dit boek heeft ook een spannende rode draad van begin tot eind rondom het personage Jacob, zodat je graag verder wilt lezen over zijn beweegredenen.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)