Praktisch, inspirerend boek

Maria12 06 mei 2020
Hoe moet je bidden? inspireert doordat het praktische handvatten biedt, maar ook een theologische verantwoording geeft. Het geeft daarmee ook echt antwoord op de vraag die gesteld wordt in de titel. Dit boek zou ik omschrijven als toegankelijk en inspirerend. Vanuit een heldere structuur gaat Pete Greig in op verschillende aspecten van het gebed. Daarbij behandelt hij onder meer de verschillende elementen waaruit het Onze Vader bestaat, geeft hij aansprekende voorbeelden en anekdotes en beschrijft hij aan het einde van ieder hoofdstuk een ‘gebedsheld’ of ‘gebedshelden’ (zoals bijvoorbeeld de woestijnvaders en –moeders). Die combinatie van aspecten maakt dat het boek prettig leest en je aandacht vasthoudt. De auteur is eerlijk in dit boek: hij geeft aan wat hij zelf moeilijk vindt, waar hij mee geworsteld heeft. Tegelijkertijd is hij duidelijk ‘expert’ op het gebied van bidden. Persoonlijk herkende ik me niet altijd in de evangelische theologie van de auteur, maar dat vormde weinig belemmering in het lezen en leren van dit boek. Het boek zette me daardoor ook juist weer aan het denken. Wat mij in het bijzonder geraakt heeft, is de beschrijving dat we leven in dagen van hoop en vrees. We leven in een tijd na Pasen waarin ons reddingsproces weliswaar begonnen is, maar nog niet af is (p.215).

Zelf heb ik het boek individueel gelezen, maar ik kan me indenken dat het ook goed bruikbaar is als aanleiding tot gesprek, bijvoorbeeld bij gesprekskringen. Het boek is dan ook te combineren met de Prayer Course, een onlineprogramma. Verder kan ik me indenken dat specifieke hoofdstukken ook bruikbaar zijn bij thema-avonden bij clubs of kringwerk. Doordat de structuur helder is, is het namelijk mogelijk om dan een hoofdstuk (bijvoorbeeld ‘voorbede’ (H.6) of ‘Belijden en verzoenen’ (H.10)) als uitgangspunt te nemen.