Als het ergste gebeurt

Marianne 04 augustus 2019
In het autobiografische verhaal “Doet sneeuw pijn” beschrijft Carolien Spaans haar leven met en overlijden van Jean Michel.
Carolien en Jean Michel hebben elkaar en daarmee hun grote liefde gevonden. Een relatie met ups en downs, maar die kunnen ze door hun liefde overwinnen. Samen krijgen ze een prachtige zoon, Lucas.
Jean Michel gaat een weekend skiën met vrienden en komt buiten de piste in een gletsjerspleet terecht. Een fataal ongeluk waarbij hij om het leven komt.
Carolien beschrijft haar leven met Jean Michel, zijn dood en haar leven samen met hun zoon Lukie daarna. Haar verdriet, haar worsteling en toch weer oog krijgen voor het leven. En uiteindelijk weet Carolien het leven weer op te pakken en naar nieuwe liefde te zoeken.
Ondanks het verdriet schrijft Carolien met enige humor en door haar schrijfstijl heb je het gevoel haar en Jean Michel een beetje te leren kennen.

Maar tijdens het lezen bekroop me toch steeds meer het gevoel dat ik iets miste. Het is allemaal wat te veel van zekere afstand geschreven, alsof het niet haarzelf overkwam. Ik miste diepgang in dit boek. En het onderwerp is toch iets wat voor diepgang leent en nodig heeft. Om te voorkomen dat ik ergens iets over het hoofd zag, heb ik het boek twee keer gelezen. Helaas is mijn mening daardoor niet gewijzigd en blijf ik diepgang missen.

Meer recensies van Marianne