Mooi jeugdboek met heftige thema's

Marieke Leest 15 mei 2020
Ik mocht van Cheyenne Winands haar boek lezen nadat ik het al enkele keren had zien voorbijkomen. De cover is heel kleurrijk, een beetje jeugdig maar wel heel leuk! Ik las dat de auteur het zelf heeft getekend wat ik echt heel tof vind.

Katrina is verliefd op Reece en vraagt haar vriendin Grace om zich als jongen uit te geven om zo bevriend te worden met Reece en uit te zoeken of hij haar ook leuk vindt

Er ontstaan daarmee wel enkele grappige situaties wanneer Grace even vergeet dat ze een jongen is en in de ogen van de andere jongens soms een beetje vreemd doet. Ik vond dat echt goed weergegeven want het is natuurlijk niet simpel om je zomaar uit te geven voor iemand anders.

De vrolijke cover doet het niet vermoeden maar er komen wel enkele heftige thema's in het boek. Pesten, mishandeling, verwaarlozing,... Dit staat netjes vermeld in het begin van het boek.

Grace is een supertof personage die iedereen wil helpen. Echt heel leuk. Ze neemt het zomaar op voor een gepeste leerling, ze probeert het goede te zien in iemand waarvan de eerste indruk nogal negatief is, ze probeert iedereen gelukkig te maken maar dat lukt niet zomaar en loopt soms ook niet zo goed af.

Een puntje van kritiek is dat sommige aspecten wat beter belicht mochten worden om wat geloofwaardiger te worden, zoals bijvoorbeeld dat Grace zich zomaar op school kan inschrijven als jongen zonder een echte identiteit. Maar ondanks deze kleine dingetjes vond ik het niet storend en vond ik het echt een heel leuk en vlot boek om te lezen.

Meer recensies van Marieke Leest