Spannende roadtrip

Marieke Leest 13 april 2020

Iris Van der Steen is een alleenstaande moeder van Levi en heeft zelf ook gescheiden ouders. Haar moeder woont met haar nieuwe vriend in Portugal en zou graag haar oude Defender terug willen hebben. Iris onderneemt in haar eentje een roadtrip naar Portugal en is daarna van plan om ook even een welverdiende vakantie te nemen.

Ze is niet echt avontuurlijk aangelegd maar toch neemt ze een lifter mee. Mischa is op weg naar Bordeau waar hij een baantje heeft op de camping. Hij is knap, het voelt vaak vertrouwd tussen hen en Iris zou eigenlijk voor het eerst sinds haar scheiding wel meer willen dan gewoon gezelschap in de auto. Maar de vraag is nu nog maar wat is er aan de hand met Mischa. Eén ding is zeker, voor Iris wordt het niet bepaald een droomvakantie, zeker als haar zoon die in Nederland gebleven is ook nog eens bedreidd wordt.

Het reisverhaal van Iris beleef je volledig door haar ogen maar tussen de hoofdstukken door is er telkens ook nog een schuingedrukt ander personage dat duidelijk niet veel goeds in zich heeft.

De hoofstukken zijn, kort, de spanning wordt enorm goed opgebouwd. Het is een ware pageturner die je moeilijk weglegt. Het verhaal gaat in een sneltempo vooruit met enkele onverwachte plottwisten.

Op het eind vind ik het plots wel erg snel gaan en soms wat aan geloofwaardigheid te verliezen. Er zijn zoveel gebeurtenissen die samenkomen in het slotdeel.

In ieder geval, heb ik wel genoten van het boek. En heb ik zin gekregen om ook de andere boeken van Esther Verhoef te lezen.

Meer recensies van Marieke Leest