Wat is waar?

Marieke Scheers 03 augustus 2019 Hebban Recensent
De jonge Laura wordt als ze thuiskomt van een uitstapje geconfronteerd met haar ouders die zijn vermoord. Ze kan daarna bij haar tante wonen, maar als die haar aantreft met doorgesneden polsen wordt ze opgenomen in een psychiatrische inrichting.

Het verhaal wordt verteld vanuit Laura, als lezer beleef je met haar haar opname in de inrichting en hoe ze daar haar draai moet vinden en de wijze waarop ze vriendschappen sluit. Het lijkt allemaal gemoedelijk, maar onder de oppervlakte borrelt er wel van alles en opnieuw wordt Laura geconfronteerd met heftige gebeurtenissen.

Door het gebruik van dromen en flashbacks, wordt het langzaamaan duidelijk hoe het verleden van Laura in elkaar steekt. Het vertel perspectief wisselt regelmatig naar Jorrit, een verpleger die stage loopt in de groep van Laura. Hij raakt door haar geïntrigeerd en gaat op zoek naar informatie over haar verleden en ontdekt dan dingen die anders zijn dan ze lijken. Het boek heeft een fijne schrijfstijl is goed aansluit bij de doelgroep van YA lezers.

Het is een vlotte YA thriller die zeer zorgvuldig is opgebouwd. Doordat Laura de verteller is, krijgen we het verhaal van haar kant. Door de tweede vertellijn van Jorrit wordt duidelijk dat er altijd twee kanten zitten aan een verhaal en dat niet alles is wat het lijkt.
Maar wat is waar? Er is tenslotte maar één waarheid.

Meer recensies van Marieke Scheers