Beloofde spanning ontbreekt

Marieke Scheers 28 mei 2019 Hebban Recensent
In het zeepaardje maken we kennis met Resi, die onverwacht uitnodiging krijgt van een ex-vriend om op zijn kosten mee te gaan naar Curaçao. Eigenlijk kan ze niet, ze is fotografe en heeft een opdracht, maar laat zich toch overhalen. Op Curaçao is het zo slecht nog niet en de liefde bloeit even weer op, tot Alexander zijn oog laat vallen op een deelnemer van de duikcursus waar ze aan deelnemen. Resi staat er dan alleen voor, maar krijgt vervolgens een privé leraar Rocky en ze wordt verliefd. Maar samen zijn met Rocky betekent gevaar. Zijn broertje zit al in de problemen en ook achter Rocky zitten mensen aan. Als ze samen getuige zijn van een liquidatie en Rocky daarna verdwijnt zit Resi helemaal in de problemen. Ze mag het land niet uit, maar Alexander gaat wel gewoon terug, ze is helemaal alleen en weet dat ze in gevaar is. Dan krijgt ze hulp uit onverwachte hoek, maar is die hulp wel te vertrouwen? Een roadtrip volgt als ze op zoek gaan naar Rocky.

Het is een thriller, maar nergens wil het echt spannend te worden. Resi vertelt het verhaal in ik-vorm, maar het loopt niet echt lekker. Het zijn vaak hele korte zinnetjes, soms bij het kinderachtige af. (Caroline, want zo heette ze...) en de dialogen zijn ook erg kort en komen niet echt van de grond. Resi laat vaak weten wat ze denkt en vind dingen regelmatig ‘spannend’, wat slaat op het duiken, maar ook op de vlucht en de wijze waarop. Verder dan 'spannend' komt ze niet, vervolgens geniet ze weer van wat ze ziet en geniet weer van de witte wijn die gedurende het boek royaal vloeit. Totale paniek door de 'gruwelijke nachtmerrie´waarin ze is terechtgekomen volgens de achterflap is nergens terug te vinden. Ze is vreselijk naïef en is alleen maar bezig met haar camera en het enige fotorolletje dat ze heeft. Ook wordt de nadruk erg gelegd op haar pil gebruik en het verdwijnen van de strip met anticonceptiepillen. De verrassing is er daardoor aan het einde wel een beetje af. Alle personages blijven eendimensionaal en het verhaal zit vol onwaarschijnlijkheden. Dat er autobiografische delen zijn opgenomen in het boek doet je afvragen wat nog waar is en wat verzonnen, maar daarmee heeft de spanning zijn hoogtepunt wel bereikt.

Het zeepaardje beloofd een spannende thriller te zijn, maar is het helaas niet.

Meer recensies van Marieke Scheers