Beklemmend debuut

Marieke Scheers 30 november 2019 Hebban Recensent
Helen Fields debuteert met een beklemmende thriller waarin Luc Callanach en Ava Turner de hoofdpersonen zijn. Beide inspecteur bij de Schotse politie. Turner werkt er al langer, maar Luc is overgeplaatst vanuit Interpol Frankrijk. Hij wordt niet door iedereen met open armen ontvangen, maar al snel laat hij zien dat hij een goede inspecteur is.

Er lopen twee zaken. Ava Turner houd zich bezig met achtergelaten baby's in een park en Luc wordt op een zaak gezet waarbij twee vrouwen worden ontvoerd en vermoord worden teruggevonden. Die laatste is een moeilijke zaak, maar met zijn scherpe blik en goed verstand weet hij op het goede spoor te komen.

Wie de ontvoerder en moordenaar is, hoeven we niet zelf te raden. Hij krijgt zijn eigen verhaal. Een gefrustreerde creep. Zijn acties zijn soms gruwelijk, maar het overheerst niet in het boek. Het grootste deel gaat toch over het onderzoek en de persoonlijke kanten van Turner en Callanach.

Het is vanaf het begin spannend. Voor Luc en Ava is het een race tegen de klok voor de moordenaar weer toe zal slaan en dan gaat het toch anders dan verwacht. De opbouw van het boek is goed, het werkt toe naar een climax. De ontknoping gaat vrij snel, maar het is wel een opluchting.

Perfecte resten is een spannende thriller in een Schotse setting met veel afwisseling, waarbij de personages Ava en Luc goed worden neergezet en als basis voor een serie een goede start hebben gemaakt.

Meer recensies van Marieke Scheers