Een debuut met plussen en minnen

Marieke Scheers 03 augustus 2019 Hebban Recensent
Dit boek start met een sterke proloog in een koude omgeving die zit goed in elkaar zit en veel vragen oproept. Direct daarna start deel 1, waar de lezer kennis maakt met Olaf. Olaf is getrouwd met Liesbeth, de dochter van zijn baas. Het leven is niet erg spetterend, maar hij lijkt zich neergelegd te hebben bij zijn leven zoals het is. Hij heeft een tijd in coma gelegen na een auto-ongeluk en mist delen van zijn geheugen, daarvoor is hij onder behandeling bij een therapeut.

Dat er dingen niet kloppen begint hij zich te realiseren op het moment dat hij door een collega Mila wordt aangesproken. “Het begon allemaal met jou”, zegt ze. Dan valt er ook nog een foto op de mat van hem met een onbekende persoon in een winterse omgeving. Wat is er toch aan de hand? Wanneer hij op zoek gaat naar de man op de foto, krijgt hij hulp van Mila. Tegelijkertijd blijken er dingen binnen zijn familie en het bedrijf niet te kloppen en voor hij het weet moet hij op de vlucht. Terug naar Finland, naar het moment waar alles begon.

Het boek is verdeeld in drie delen, met de onduidelijkheden en de vragen in het nu, het gebeuren in het verleden en tot slot de ontknoping en dat werkt. Het zorgt voor een verrassingseffect bij het wisselen van de delen. Bij vlagen is het lekker spannend maar de scenes zijn vrij kort, de uitwerking van het plot is vrij rommelig en enigszins voorspelbaar. Hoofdpersoon Olaf krijgt de meeste aandacht, waardoor de andere personages er enkel zijn om het verhaal te illustreren. Dat is jammer, want daardoor wordt ook het plot niet volledig uitgewerkt. De rol van de vrouw, de zwager, de baas en de therapeut zijn van groot belang, maar er blijven vragen over aan het einde van het boek.

Vogelvrij is een boek dat zich leent voor verfilming ervan. Het blijkt ook te zijn geschreven door een auteur die tv en filmproducent is en ook scenarioschrijver. Dat zie je terug in het verhaal, het is beeldend en de scènewisselingen zijn vlot achter elkaar en hebben mooi beschreven en herkenbare locaties.

Het debuut Vogelvrij is een boek met plussen en minnen. Het leest erg vlot en is goed geschreven, maar wist mij toch niet geheel te overtuigen. Met name het feit dat niet echt duidelijk wordt wie er nu in opdracht van wie achter wie aanzit vond ik minder. Ook de rol van de therapeut levert een inconsequentie op in het verhaal. En toch was overall het verhaal boeiend en verrassend genoeg om te willen weten wat er nu precies gebeurde in Finland en hoe de proloog in het einde zou passen.

Een vlot lezend debuut over verdwenen herinneringen en een familie vol leugens en bedrog.

Meer recensies van Marieke Scheers