Marieke Scheers Hebban Recensent

Stefan Brijs (1969) is een Vlaamse auteur die al meerdere romans op zijn naam heeft staan. Van de roman de Engelenmaker (2005) die gaat over wetenschap en geloof zijn de vertaalrechten verkocht aan vijftien landen. Deze roman won de Gouden Uil Publieksprijs. Zijn nieuwste roman is Zonder liefde (2019).

In Zonder liefde is de hoofdpersonage Paul. Hij woont alleen met zijn hond Fjodor, nadat zijn vrouw Christine hem heeft verlaten voor haar sportleraar. Hij is zoekende, maar weet zelf niet precies waarnaar. Tijdens een bioscoopvoorstelling ontmoet hij Ava. Een jonge vrouw met een vrije geest en er ontstaat een bijzondere vriendschap.

Een relatie tussen een man en vrouw zonder liefde en zonder seks, alleen gebaseerd op vriendschap, is dat mogelijk? Stefan Brijs schets een beeld van twee mensen die het uitstekend met elkaar kunnen vinden, zonder dat er meer is. Beide gaan individueel op zoek naar liefde, maar het vinden ervan blijkt nog niet zo eenvoudig. Paul heeft nog steeds last van gevoelens die Christine betreffen en dan meer in de zin van het afgedankt zijn, waardoor hij zich niet kan openstellen voor anderen. En Ava zit toch meer in zijn systeem dan hij dacht. Ava heeft haar eigen problemen in de zin van een moeizame relatie met haar moeder en wisselende stemmingen waardoor ze onverwachte beslissingen neemt. Het boek volgt deze personages over en langere periode waarbij ze soms langdurig samenzijn, en daarna elkaar weer langere tijd niet zien.

Stefan Brijs heeft een fijne schrijfstijl, het leest vlot en de hoofdstukken zijn niet te lang. Hij schetst een duidelijk beeld van Paul en Ava en de keuzes die ze maken. Ik kreeg af en toe het gevoel dat Ava borderline had, maar dat wordt nergens bevestigd. Ook deed het verhaal me enigszins denken aan Turks Fruit van Jan Wolkers, maar dan zonder de seks. Het is een intrigerend verhaal wat nergens uitschiet, maar de levens van twee mensen laat zien zoals ze zijn.

Zonder liefde is een roman over de mogelijkheid van een vriendschap tussen man en vrouw, welke uiteindelijk geen stand houdt door jaloezie en invloeden van buitenaf.

Reacties op: Is vriendschap mogelijk tussen man en vrouw?

Zonder liefde - Stefan Brijs
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker