Aantrekkelijk steampunk fantasy-debuut

Marielja de Geus 28 september 2021
De Monarchen van Eslor verschuilen zich in hun paleis en keren zich af van de onvrede van hun onderdanen. Dat er een revolutie opgang komt willen ze dan ook niet zien. Maar Naria Sterling ziet het wel. Over twee maanden zal zij, op het twintigste verjaardag, ingewijd worden en de Koperen Troon van haar ouders overnemen. Voor die tijd wil ze de stad Obsidisturm zo goed mogelijk leren kennen. Echter houden haar ouders haar al sinds jaar en dag veilig binnen de paleismuren. Naria is het zat en besluit haar sluip- en verstopvaardigheden, oftewel de Vonk, te gebruiken om te ontsnappen. Dat ze daarmee zichzelf in gevaar brengt en in een aanslag terechtkomt, weerhoudt haar er niet van om de uiteenlopende standpunten van de Royalisten en Revolutionairen te onderzoeken. Niets is wat het lijkt, niemand is wie hij lijkt te zijn.

In dit boeiende verhaal vertelt Klein Bennink over de onrust in een stad waar mensen zich niet gehoord of begrepen voelen. Een burgeroorlog is onvermijdelijk en de verhoudingen zullen veranderen, tenzij Naria de gemoederen kan bedaren. Met haar nieuwe vrienden, die niet weten wie ze werkelijk is, leert ze haar stad met nieuwe ogen te bekijken.

Het genre steampunk fantasy is nieuw voor me en ik kan het dan ook niet vergelijken. Maar ik herken wel een fijne schrijfstijl en ik weet wanneer een verhaal goed in elkaar zit: dit is een fijne schrijfstijl en het verhaal zit goed in elkaar. Het is niet super spannend, maar wel aantrekkelijk en verrassend. Klein Bennink heeft de steampunk een subtiele, doch belangrijke rol in het verhaal gegeven, waardoor deze als heel natuurlijk overkomt. De luchtschepen en Artificiali, mensen met ledematen van ijzer en radertjes, geven dit verhaal een eigen smaak en dat smaakt naar meer. Gelukkig is er op de website https://ldkleinbennink.nl/revolutie/stadskaart/ veel achtergrond informatie en een landkaart van de Esloriaanse hoofdstad Ibsidistrum te vinden. Dit vind ik een leuke aanvulling op het verhaal en maakt nieuwsgierig naar het tweede deel van de serie.

Meer recensies van Marielja de Geus