Dagboek van mijn verdwijning

Mariëlle 14 augustus 2019
Het verhaal speelt zich af in het fictieve dorpje Ormberg, wat vlak onder Stockholm moet liggen. Het vertelt het verhaal van Malin Brundin, die in haar tienerjaren een skelet in het bos vindt. Acht jaar later zit zij bij de politie en omdat er verder niks te doen is in het dorpje Ormberg, worden er oude politiezaken geopend, in de hoop dat ze alsnog opgelost worden.
Als de collega van Malin, Peter, en zijn vriendin Hanne (die aan beginnende dementie lijdt) deze zaak onderzoeken, verdwijnen zij en al gauw wordt Malin, samen met wat andere collega's, op deze zaak gezet.
Het verhaal wordt vanuit 3 verschillende personen verteld, vanuit Malin, vanuit Hanne (die een dagboek bijhoudt, zodat zij hopelijk niet nog meer gaat vergeten) en vanuit Jake, een vijftienjarige jongen die worstelt met zijn eigen ik.

Als fervente thriller lezer was ik er al vrij snel achter hoe het verhaal in elkaar stak en wie de dader is. Toch was het verhaal boeiend geschreven en stelde het een aantal actuele onderwerpen aan de kaak; namelijk: pesten, asielzoekers en hun kans op een nieuw leven-ver weg van de oorlog-,en hoe men tegen asielzoekers aankijkt. Maar ook dementie en wat dat met iemand en zijn naasten doet.
Ik dacht eerst dat het dagboek zou beschrijven hoe Hanne verdwenen is, maar het gaat meer om haar verdwijning als persoon zelf als gevolg van de beginnende dementie, haar herinneringen waar ze niet meer op kan vertrouwen en wat dat met haar doet.
Voor een tussendoor thriller vond ik het een prima boek. Omdat ik geen halve sterren kan geven heb ik het toch 3 sterren gegeven, omdat ik wel eens slechtere boeken heb gelezen.

Meer recensies van Mariëlle