‘De bubbel’ vertelt het verhaal van Anna, een jonge single vrouw uit Amsterdam die naar Londen verhuist om als marketingmanager te gaan werken bij ImageBuilders, een hippe start-up in de tech-sector. ImageBuilders heeft een zeer innovatieve en veelbelovende app op de markt gebracht die wereldwijd wel eens een enorm succes zou kunnen worden. Vol ambitie en zelfvertrouwen verhuist ze, weg uit de veilige Amsterdamse comfortzone, op naar een uitdagende nieuwe baan.

Al tijdens de introductieweek, samen met negen andere nieuwe ImageBuildies blijkt dat dit bedrijf niet is te vergelijken met andere bedrijven waar Anna heeft gewerkt. Het kantoor heeft glazen wanden, er zijn geen bureaustoelen maar skippyballen, sushi en verse sapjes voor de lunch, het is een non-paper company en alles kan en mag, zolang de targets maar worden gehaald.

Het lijkt de hemel op aarde maar de werkdruk blijkt hoog, de saamhorigheid onder collega’s klein, de leidinggevende narcistisch en onbetrouwbaar en ga zo maar door.

Zakenreisjes naar Hawaï, een teamuitje naar Berlijn, het klinkt allemaal prachtig maar het is een hele harde, egocentrische en toxische omgeving waarin Anna terecht is gekomen. Een wereld waar men ook niet terugdeinst voor champagne om tien uur ‘s morgens, een pilletje of een snuifje coke. Het is ieder voor zich en van je collega’s moet je het niet hebben. Niets voor Anna dus...

Het boek neemt de lezer mee tijdens het eerste jaar bij ImageBuilders en is verdeeld in zeer makkelijk leesbare korte hoofdstukken. Wat ik jammer vind is dat het verhaal veel losse flarden kent, er wordt heel vluchtig van alles en nog wat aangestipt maar niets krijgt een vervolg. Je krijgt als lezer veel ‘losse flodders’ voorgeschoteld. Ook de karakters komen niet goed tot hun recht, alles blijft nogal oppervlakkig.

Ik geef het boek twee-en-een-halve ster en rond dat af naar drie sterren.

Reacties op: De bubbel

De bubbel - Sanne Kanis