Wat is Baldacci toch een fijne en goede schrijver! Echt een van mijn favorieten! In dit boek heeft hij wederom een nieuw personage bedacht, namelijk Aloysius Archer.

Het verhaal speelt zich af in 1949 in Amerika, in het stadje Poca City.
Aloysius Archer, een oorlogsveteraan, heeft net zijn straf uitgezeten in de Carderock gevangenis, waarvoor hij onterecht heeft vastgezeten. (hij was veroordeeld voor ontvoering van de dochter van de burgemeester)
Als hij voorwaardelijk vrijkomt wordt hij met de bus afgezet in het stadje Poca City, waar hij de komende drie jaar zal moeten doorbrengen. Hier ontmoet hij ook zijn reclasseringsambtenaar en krijgt hij een lijst mee van wat er allemaal verboden is voor hem, zoals het bezoeken van café's, het nuttigen van sterke drank en het omgaan met vrouwen. Hij is verplicht een baan te zoeken en moet zich ook regelmatig melden bij mevrouw Ernestine Crabtree, zijn reclasseringsbeambte.
Al op de eerste avond belandt hij toch in een café, waar hij ene Hank Pittleman ontmoet, die een klus voor hem heeft en hem hier goed voor zal betalen. Omdat Aloysius geen cent op zak heeft en dringend op zoek is naar een baan, besluit hij de man te helpen. De klus houdt in dat hij een auto, die als onderpand diende, op moet halen bij een man, genaamd Lucas Tuttle, die hem geld schuldig is. Als hij bij deze man aankomt wordt er een geweer op hem gericht, maar omdat Aloysius de man gewoon vertelt waar hij voor komt, mag hij uiteindelijk toch binnenkomen en krijgt hij te horen waarom de man niet wil betalen.
Het blijkt dat Hank de dochter van Lucas Tuttle, Jackie, als zijn maîtresse heeft en Lucas wil alleen betalen wanneer zijn dochter weer terugkomt naar huis. Al gauw blijkt een simpele klus als het innen van de schuld dus veel complexer geworden te zijn dan Aloysius van te voren kon bedenken.
Als er dan ook nog een moord wordt gepleegd in hetzelfde hotel als waar Aloysius verblijft, is hij al snel de hoofdverdachte en moet hij er alles aan doen om te voorkomen dat hij opnieuw terug wordt gestuurd naar de gevangenis, of, nog erger, opgehangen zal worden...

Het verhaal is beeldend geschreven, waardoor je je echt het stadje en de mensen kunt voorstellen. Het heeft de spanning waar David Baldacci om bekend staat en plotwendingen waardoor je blijft lezen om te ontdekken wie de echte moordenaar is.
Ook vond ik het leuk dat dit verhaal zich niet in het nu afspeelde, maar vlak na de Tweede Wereldoorlog, in een compleet andere tijd, waar de mensen rond moesten komen met veel minder geld en luxe dan wij nu gewend zijn.

Reacties op: Een goede daad

Een goede daad - David Baldacci
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 14,99