Horen, zien, zwijgen - doe geen kwaad

Mariëlle 05 september 2019
Al vijf jaar lang terroriseert een moordenaar de inwoners van Chicago. Hij heeft de bijnaam "Aap" gekregen omdat hij altijd dezelfde modus operandi heeft: hij straft zondaars door hun kinderen te ontvoeren. De volgende dag ontvangen de ouders een pakketje met daarin een oor. De dag daarna volgen de ogen. Ten slotte de tong.

Wanneer op het lichaam van een verkeersslachtoffer een pakketje met een afgesneden oor wordt gevonden en een dagboek dat de locatie van Emory, het laatste slachtoffer, prijsgeeft, weet detective Sam Porter twee dingen: 1) Dit is de moordenaar die hij al vijf jaar zoekt en 2) hij heeft 72 uur om de vijftienjarige Emory, voor zij aan uitdroging overlijdt.

Maar iets blijft aan Porter knagen. Was de aanrijding wel een ongeluk? En is de overleden man inderdaad de seriemoordenaar, of loopt de echte moordenaar nog vrij rond?

Het dagboek gaat terug tot de vroege jeugd van de moordenaar en geeft een kijkje in het brein. De moordenaar heeft geen normale jeugd gehad en dit wordt gaandeweg in het verhaal duidelijk. Je leest wat zijn gedachtes en zijn acties zijn en hoe verder Porter komt in het dagboek, hoe meer de tijd begint te dringen voor Emory.

De hoofdstukken zijn afwisselend geschreven met de ene keer vanuit het perspectief van Porter en de andere keer vanuit het dagboek en de vroege jeugd van de moordenaar. De personages zijn goed uitgewerkt en de schrijfstijl is vlot. Het verhaal is erg spannend en verrassend, want je heb pas laat in het verhaal door wie de dader is.
Het verhaal krijgt van mij vijf sterren en is wat mij betreft een absolute aanrader. Ik ben zeer benieuwd naar de volgende delen!

Meer recensies van Mariëlle