Grote griezel

Marielle 02 augustus 2019
Een spannend debuut over een seriemoordenaar die in een tbs-kliniek verblijft.

Natan, psychopatische moordenaar van negen mensen. Acht vrouwen, allen moeder, een zoontje van één van hen en allemaal ongeneeslijk ziek. Een echte griezel deze Natan.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven en is verdeeld in korte, makkelijk leesbare hoofdstukken. Ondanks de verschillende perspectieven ‘verdwaal’ je nergens in het boek.
- Suus, 22 jaar, sociotherapeutisch medewerker in een forensisch psychiatrisch centrum waar tbs’ers worden behandeld en voorbereid op een eventuele terugkeer in de samenleving. Suus heeft de moord op haar broertje zien gebeuren en ook de moeder van Suus is door Natan vermoord. Suus wil maar één ding en dat is wraak. Zij heeft een zeer doordacht plan waardoor dat zeker zou moeten lukken.
- Reinier, advocaat van Natan, die in een steeds lastiger parket komt, en steeds meer verstrikt raakt in de netten van Natan. Reinier is niet echt een geslepen advocatentype, eerder nogal naïef.
- Hannah, echtgenote van Reinier. Al jaren getrouwd maar de twee leven behoorlijk langs elkaar heen en hebben meerdere geheimen voor elkaar. Hannah is schrijfster en heeft een aantal zeer succesvolle boeken op haar naam staan. Haar laatste bestseller is echter al een aantal jaar geleden uitgegeven en haar uitgever vindt het hoog tijd voor een nieuw boek. Hannah heeft last van een ‘writers black’ en besluit het verhaal van Natan anoniem in een boek te verwerken. Dit moet een absolute bestseller opleveren.

Het boek speelt zich voornamelijk af in en rond de tbs-kliniek. De kliniek heeft een enorm tekort aan personeel waardoor Suus soms in situaties verzeild raakt die, op zijn zachtst gezegd, niet wenselijk zijn.

Er gebeurt voldoende in het boek maar jammergenoeg blijven de karakters oppervlakkig waardoor een en ander veel minder geloofwaardig wordt en het verhaal niet echt weet te raken. Ook zijn er een aantal gebeurtenissen waarvan je verwacht dat die zó veel impact zouden moeten hebben maar waar vrij gemakkelijk overheen wordt gestapt. Het verhaal zou beter geworden zijn als er wat meer details zouden zijn verwerkt. De oppervlakkigheid is echt een minpunt.

Het einde van het boek is rommelig, verwarrend en totaal niet bevredigend. Wat ik wel vaker heb bij een thriller, het is net of het maximum aantal pagina’s is bereikt en het verhaal daardoor snel afgewerkt moet worden. Jammer.

De basis is goed, de uitwerking had veel beter gekund waardoor het boek absoluut aan kracht zou hebben gewonnen.

Wel heb ik het boek met veel plezier gelezen; ik kon het lastig wegleggen en dat is een goed teken. Ik geef het boek drie-en-een-halve ster.

Meer recensies van Marielle