Het boek weet niet te raken

Marielle 16 september 2019
Dit boek is ‘Hebban Meeleesboek van de maand september 2019’ en heb ik, dankzij Hebban, met een leesclub gelezen.

Twee bevriende echtparen hebben een vakantiehuisje aan de Zeeuwse kust waar zij graag met elkaar en hun beider puberdochters verblijven.

Bij een ongeluk met een quad raken beide meisjes gewond; Madelon heeft op het eerste gezicht geen ernstige verwondingen maar haar hartsvriendin Elise is er minder goed vanaf gekomen en ligt in coma. Zicht op herstel is er eigenlijk niet.

In de ziekenhuis komen de medici erachter dat Madelon tijdens het ongeluk een hartinfarct heeft gekregen en met spoed een donorhart nodig heeft.

Waren de eerste paar dagen in het ziekenhuis al bijzonder ongemakkelijk voor de ouders, de ene dochter klaarblijkelijk gezond en de andere min of meer opgegeven, het gegeven dat het ‘gezonde’ meisje een donorhart behoeft maakt de zaak er niet gemakkelijker op. De volwassenen drijven steeds verder uit elkaar, niet alleen als echtpaar maar ook als vrienden.

Het is jammer dat de personages zo oppervlakkig blijven en dat het boek nergens écht weet te raken; na het dichtslaan van het boek weet je eigenlijk nog niets en het is, mede daarom, geen boek dat veel indruk heeft gemaakt.

Er worden te veel toevalligheden en onwaarschijnlijkheden verwerkt waardoor het boek gekunsteld overkomt, het is niet echt.

Ik had zo graag meer details willen lezen; hoe is de vriendschap tot stand gekomen, hebben de vrienden thuis ook veel contact met elkaar of alleen als ze in Zeeland zijn, zien de vriendinnen elkaar regelmatig, hoe hebben de partners elkaar ontmoet...?

Het dilemma leent zich uitstekend voor een boek en er had veel meer uitgehaald kunnen worden. Het is nu te oppervlakkig, te gekunsteld en te voorspelbaar. Een gemiste kans.

Het boek is begonnen als filmscenario en het zal op het witte doek, met een goede cast, wellicht beter tot zijn recht komen zolang het niet té sentimenteel en te gekunsteld wordt.

Ik geef het boek 2,5 ster voor de uitvoering en een halve voor het concept. Totaal drie sterren.

Meer recensies van Marielle