Uniek in zijn soort

MarieQuickboots 01 november 2019
Uiterlijk van het boek:

Christopher is zeven.
Christopher is de nieuweling.
Christopher heeft een denkbeeldige vriend.

Meteen heeft de auteur Stephen Chbosky mij te pakken met de cover, de titel en de achterflap.

De cover oogt mysterieus en prikkelt mijn verbeelding. De titel lokt me naar het boek toe en de achterflap geeft de doorslag, direct wist ik dat dit een boek voor mij zou zijn

Intro van het boek:

Je krijgt eerst een voorproefje over wat er zich 50 jaar eerder heeft afgespeeld in het dorp Mill Grove in Pennsylvania, waarna Stephen Chbosky je mee neemt naar het heden, naar het leven van Christopher en zijn moeder Kate.

Nadat Christopher en zijn moeder noodgedwongen hebben moeten verhuizen, kiest Kate ervoor om een nieuw bestaan voor haar en haar zoon op te bouwen in Mill Grove.

Daar waar Kate moeite heeft om haar gezinnetje te onderhouden, heeft Christopher moeite met zich te settelen op school, hij heeft moeite met de leerstof, hij word gepest en de kinderen maken hem bang met de mysteries van het dorp die eerder hebben plaatsgevonden met een jongetje van hun school.

Wanneer Christopher op zijn moeder wacht bij school, verdwijnt hij plotseling zes lange dagen lang...

Personages:

ik begrijp wel waardoor dit boek zoveel pagina's bevat. De personages zijn zeer sterk neergezet en goed uitgewerkt. Je voelt de band tussen Christopher en zijn moeder Kate. Ook de vrienden van Christoper, Ed speciaal, Mike en Matt komen gewoon voor je neus op papier tot leven, evenals de aardige man en de sissende vrouw en David. Zelfs personages met een bijrol komen later in het boek terug, waardoor ze echt iets toevoegen aan het verhaal. Er is hier duidelijk veel aandacht besteed, mijn complimenten!

Algemeen:

Het boek word aangeschreven als Thriller, echter door een dosis ongeloofwaardige gebeurtenissen en spannende "enge" stukjes zou ik dit boek eerder als Fantasy/horror omschrijven. Gedurende het boek weet de auteur de spanning zo op te bouwen dat je wilt doorlezen, op momenten dat het iets lijkt in te zakken geeft Stephen Chbosky er weer zo een draai en wending aan dat het toch anders is dan je dacht, niets is wat het lijkt en je wilt doorlezen.

Oordeel:

ik geef het boek 4 sterren, een puntje aftrek voor de toch soms wat langdradige stukjes, de herhalingen en het naar mijn mening iets teveel aanwezig zijn van gelovige aspecten, maar dit maakt Stephen Chbosky zeker weer goed met de boodschappen die hij verder in zijn boek verwerkt over dingen die zeker in het dagelijkse leven voorkomen, bij volwassenen en bij jongeren.

Ik kan zeggen dat ik dit boek uniek in zijn soort vind en daarbij erg origineel. Met spanning en humor heb ik dit boek met veel plezier uitgelezen, ik kijk dan ook uit naar het volgende boek van deze auteur.

Meer recensies van MarieQuickboots