Een puzzel vanuit diverse hoeken

MarieQuickboots 30 september 2019
Hartenbreker, het vervolg op Het Meesterwerk en daarmee het 2e deel van een trilogie, gaat weer verder met de hoofdpersonen uit het eerste boek.

Geir Tangen neemt je opnieuw mee in het leven van Viljar Ravn Gudmundsson en Lotte Skeisvoll en dit keer draait het vooral om de zoon van Viljar, Alexander.

Op een avond tijdens een feestje met vrienden van Alex loopt alles anders dan een feestje zou moeten verlopen. Na afloop word Alex wakker naast een dood meisje en kan zich van de vorige avond niks meer herinneren, maar hij is voor het laatst met het slachtoffer gezien...

Het draait voornamelijk om de vriendengroep van Alex en je beleefd vanuit iedereen afzonderlijk de avond van de moord. De recherche heeft al gauw hun mening klaar en gaat af op de diverse getuigenverklaringen die naar Alex wijzen. Ziet de recherche daarmee niet iets over het hoofd? Volgens Viljar en Lotte kan Alexander niet de moordenaar zijn, maar kan Lotte dit onderzoek wel aan zo kort na wat ze heeft meegemaakt? Viljar doet er alles aan om zijn zoon te beschermen, soms tegen beter weten in en krijgt daarbij hulp uit een onverwachte hoek. Weet jij wie de dader is of lukt het Geir Tangen om je op een heel ander spoor te zetten?

Mijn persoonlijke mening:
Het boek opent meteen met een moordscene, waardoor je meteen een fijne dossis spanning over je heen krijgt. Hartenbreker zou los te lezen kunnen zijn van Het Meesterwerk, maar toch raad ik aan om eerst Het Meesterwerk te lezen om wat ervoor heeft plaatsgevonden te begrijpen.

Daar waar Hartenbreker erg sterk begint, zakt de spanning al af. Het verhaal kabbelt voort en bevestigd helaas mijn enthousiasme over het boek niet. Sterk gedaan is het verhaal uit verschillende hoeken. Door de bewuste avond van de moord te beschrijven vanuit verschillende oogpunten van de vrienden van Alex, word je als lezer uitgedaagd om mee te denken en een mening te vormen over de vermoedelijke dader.

Vertrouw daarbij beter op je eigen gevoel dan op de recherche, want het recherche werk is tenenkrommend oppervlakkig en niet professioneel.

De stabiele en alles volgens het boekje handelende Lotte lijkt volledig ontspoort waarna het team en haar vervanger het onderzoek voortzetten als een kip zonder kop. Hier had Geir Tangen naar mijn mening meer diepgang in mogen verwerken en iets meer vorm mogen geven waardoor het rechercheteam meer tot leven komt en meer handeld zoals je zou mogen verwachten bij een moordzaak van deze omvang, helaas blijft het recherche team oppervlakkig door de manier van uitwerken.

Daar waar het overgrote deel van het boek voort kabbelt, krijg je tussendoor onverwacht een behoorlijke dosis rechts-extremisme , waar komt dit ineens vandaan en wilt Geir Tangen hier misschien iets mee duidelijk maken? Was dit vooraf al bedacht of ineens toegevoegd omdat er nog iets bij moest?

Wel werd ik volledig op het verkeerde spoor gezet en vloog mijn verdachte lijst alle kanten op, zo nam het boek naar hdt einde toe een andere wending dan verwacht, kwam die lang gehoopte stroomversnelling en kon ik het boek niet meer wegleggen, het einde zorgt er dan ook voor dat Geir Tangen toch weer bewijst waarom ik zijn boeken zo graag lees en ook zeker uitkijk naar het vervolg op Het Meesterwerk en Hartenbreker.

Meer recensies van MarieQuickboots