In wat voor bubbel leven wij eigenlijk?

Marije Ronteltap 15 augustus 2019
Voor een blind date leesclub van Hebban mag ik een boek lezen waarvan ik de titel en schrijver niet ken. Alleen een klein voorproefje van het verhaal. Het blijkt het boek De Bubbel te zijn van Sanne Kanis. Zowel de titel als de schrijfster zijn mij onbekend.

Sanne Kanis is een 'techie' zoals ze zelf zegt. Verzot op alles wat met techniek, innovatie en informatie te maken heeft. Ze wilde het liefst in deze sector werken maar met haar achtergrond in muziekwetenschappen, was deze overstap niet zo snel gemaakt. Ze wilde graag bij Google werken. Dit bedrijf is openminded in zijn aannamebeleid. Er wordt gezocht naar bepaalde eigenschappen. Sanne kwam door alle testen en rondes heen en werd aangenomen. Daarna werkte ze bij Spotify en Booking.com. Nu heeft ze haar eigen consulting bedrijf waarmee ze start-ups en scale-ups advies geeft. Over haar ervaringen in de techwereld schreef ze haar eerste roman De Bubbel, een inkijkje in deze snelle wereld.

Het ontwerp voor de mooie en eenvoudige omslag is van Jan van Zomeren. Hij is grafisch ontwerper en heeft sinds 1997 zijn eigen ontwerpstudio Studio van Zomeren. Hij maakt alles op het gebied van grafisch ontwerpen: websites, online games, boekomslagen, brochures en complete huisstijlen.

Anna verhuist voor haar nieuwe baan van haar vertrouwde Jordaan naar Londen. Daar gaat ze werken bij Image Builders. Een snel techbedrijf, waar niet alleen het Image van het bedrijf belangrijk is, maar de werknemers ook zelf aan hun interne imago moeten werken. Anna moet zien te schipperen tussen wat haar functie inhoudt en wat IB van haar wil. Als het management iets wil, dan gebeurt het ook. Want wat gisteren was, is vandaag anders. Een hele snelle wereld, waar deadlines en imago alles zijn. Er is geld genoeg voor projectteams om op een tropische locatie te werken. Zakenlunches en feestjes. Deze wereld staat nooit stil. Houdt Anna dit vol?

Sanne beschrijft op humorvolle wijze de leefstijl van de mensen in deze 'techbubbel'. Alles kan en niets is te gek. Je kunt niet blijven stilstaan, dan word je achtergelaten. De techniek schrijdt ook steeds vooruit. Hop, hop, hop, je moet door. Je collega's zijn soms je vrienden, maar zeker je concurrenten. Wie zal er deze week het populairst zijn? Het moet in je aard zitten om in deze wereld te passen. Heb je een deadline? Neem deze pil maar, daar blijf je alert van. Dit boek bewijst dat de maatschappij van nu heel snel gaat. En dat niet iedereen daarmee om kan gaan. Normen en waarden verschuiven, maar pas op dat je niet over je eigen grenzen heen gaat. Verlies jezelf niet. Je carrière hoeft niet ten koste te gaan van je eigen gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk.

Meer recensies van Marije Ronteltap