Wat gebeurt in kamer 305, blijft in kamer 305. Of niet?

Marije Ronteltap 26 november 2019
Met de meiden van Samenlezenisleuker lees ik mee met de leesclub over Kamer 305, het nieuwste boek van Yvonne Franssen. Ik heb genoten van Schaduwen, dus ben zeer benieuwd of dit verhaal me ook weer zo zal pakken.

Ze droomde al van jongs af aan van boeken schrijven, maar gunde zich niet de tijd en inzet om ook echt te beginnen. Ze las vaak over de spannende avonturen van De Vijf en De Olijke Tweeling. Velen van ons zijn groot geworden met deze verhalen.
Totdat ze besloot dat het er nu echt van moest komen. En in 2011 kwam haar debuut Talio uit. Kamer 305 is haar vijfde boek.

Het idee voor de cover had de schrijfster in haar hoofd. Senti Media heeft het uiteindelijk ontworpen. We zien een verlaten parkeerplaats. Verlichting van een aantal straatlantaarns. In de achtergrond het silhouette van een hotel. Zou daar Kamer 305 zijn?

Kamer 305 gaat over Kim, Martijn, Eva, hun familie, vrienden en collega's. Wanneer Kim de hotelkamer binnenstapt waar ze met haar minnaar Martijn heeft afgesproken, ligt er een dode vrouw op het bed. Wie is zij? Waarom is zij in 'hun' kamer? En wat nu? Eva worstelt nog altijd met haar verleden en dan wordt haar vader vermoord in Singapore. Martijn is al een tijd ongelukkig in zijn huwelijk met Judith. Dan verdwijnt zij plotseling. Dit is het begin van een reeks dramatische gebeurtenissen die de levens van alle hoofdpersonen in een stroomversnelling brengt. Hoe past iedereen in het verhaal? Meer en meer kruimeltjes worden ons toegeworpen via de hoofdstukken die door Kim, Martijn, Eva én de dader verteld worden. De lezer moet goed opletten welke datum en naam boven het hoofdstuk staan vanwege de tijdsprongen en perspectiefwisselingen. Het is heel mooi om te lezen hoe mensen dingen die gebeuren vanuit hun eigen referentiekader beleven. Iets wat de een doet of zegt, kan door een ander geheel anders opgevat worden en (onnodige) acties uitlokken.

De schrijfster weet precies hoe ze de lezer moet boeien. Mensen met hun goede en slechte eigenschappen, onzekerheden en twijfels, vreugde, verdriet en boosheid. Ze legt haar vinger precies op de zere plek. Af en toe komen er prachtige zinnen voorbij: "Want is het wel de affaire die niet in mijn leven past? Of is het mijn huwelijk?" en "Mijn wereld bestaat alleen nog maar uit mijn eigen gedachten. Daarbuiten besta ik niet." Vanaf de eerste pagina word je meegezogen in het verhaal en wil je nog maar één ding: verder lezen. Misschien denk je te weten hoe het zit, maar aan het eind gooit Yvonne nog even haar laatste troefkaart op tafel. Deze laatste twist laat alle radertjes in elkaar grijpen en zorgt dat de cirkel rond is. Dit zal de lezer achterlaten met een verbijsterd, maar zeker ook met een voldaan gevoel.

Meer recensies van Marije Ronteltap