Verbind je met je menselijkheid

22 juli 2019
Dit boek is een interessante toevoeging aan de al bestaande literatuur over hoogsensitiviteit. Door kennis uit verschillende wetenschapsvelden te combineren, ontstaan waardevolle nieuwe invalshoeken die helpen om je hoogsensitiviteit beter te leren kennen en verder te ontwikkelen.
De reflectievragen aan het einde van elk hoofdstuk helpen om de kennis daadwerkelijk toe te passen in je eigen leven.

De samenhang tussen denken, voelen en doen wordt in het boek onder de loep genomen. Daaruit vloeit voort een onderscheid tussen denk-, voel, en doefouten. Al zou ik niet meteen gekozen hebben voor het woord ‘fout’, het is een intrigerend aanknopingspunt wanneer je je verder wilt ontwikkelen in je mens-zijn.

Veel HSP’s zijn perfectionisten. De ontspannen rust waarmee in het boek over menselijkheid wordt gesproken, biedt een verfrissend tegenwicht. Mijn favoriete zinnen uit het boek zijn:

‘Stel je het leven voor als een grote stromende oceaan en je lichaam en menselijkheid als een bootje waarin jij je bevindt. De mate waarin je je verbindt met jouw menselijkheid is je anker.’