Een prachtige roman, overleven in oorlogstijd!

marijke 03 november 2019
Anthony Doerr kreeg de Pulitzer Prize voor deze oorlogsroman ‘Als je het licht niet kunt zien’.

Het motto : “we hadden nooit aan de macht kunnen komen, of deze zo goed kunnen aanwenden, zonder de radio.”( Goebbels).

In een interview vertelt Doerr dat hij gefascineerd is door draadloze communicatie, hij wilde dit, de radio, in een roman verwerken. Als hij in Saint-Malo is om zijn eerste boek te promoten, vertelt zijn uitgever hem het verhaal van Saint-Malo. Deze gegevens heeft Doerr in zijn boek ‘Als je het licht niet kunt zien’ verwerkt.

Marie-Laure is op jonge leeftijd blind geworden. Zij woont met haar vader in Parijs vlakbij zijn werk: het Nationaal Natuur Historisch museum, waar hij curator is. Hij weet alles van sloten en sleutels, hij is ontzettend handig. Zijn vrouw is in het kraambed gestorven, hij voedt Marie-Laure alleen op. Vader Leblanc maakt een prachtige maquette van de woonomgeving. Als ze uit het museum komen, zegt vader: Breng ons thuis, denk aan je maquette! Hij traint haar om zelfstandig te zijn. Hij leert haar ook het brailleschrift.
Ondertussen dreigt de oorlog en breekt inderdaad de 2e WO uit.

Dit is de ene verhaallijn, ondertussen lezen we ook over het leven van Werner en Jutta, die in een weeshuis in Duitsland, in Zollverein bij Essen wonen onder bitter arme omstandigheden! Werner vindt een radio-ontvanger en brengt hem weer tot leven. Zijn talenten worden ontdekt, hij mag naar een speciale eliteschool: het Nationaal Politieke Instituut voor Onderwijs! (kweekvijver voor Nazi’s)

Deze twee verhaallijnen lopen door elkaar. De roman is niet synchroon opgebouwd. Als lezer moet je goed gefocust blijven op de jaartallen die boven nieuwe hoofdstukken vermeld staan. De roman leest wel vlot weg, heeft een beeldende, beschrijvende stijl. Het zijn vaak korte hoofdstukken voorzien van een titel.

De lijnen wisselen niet alleen van Marie-Laure naar Werner, maar tijdens de bezetting en het confisqueren van bezittingen van particulieren, instellingen en musea leren we ook de Heer Van Rumpel kennen. Hij weet veel van edelstenen, maar is ook helemaal gefocust op de ‘schat’ van het Natuur Historisch Museum: De Zee der Vlammen! Hij zal en moet deze steen te pakken krijgen, met alle spannende momenten van dien

Als de oorlog uitbreekt gaat Marie-Laure met haar vader naar Saint-Malo. Hier woont haar oom Etienne, die door een ernstig ooorlogstrauma 1e WO wordt geplaagd.
Werner is een uitstekend radio-zend-monteur . Hij kan illegale zenders opsporen. Zenders van waaruit het verzet wordt gecoördineerd.

Aan de beschrijvingen van deze personages, verwacht je dat hun paden elkaar zullen kruisen, maar hoe? Je leeft mee met beide personen, beide zijn empatisch , intens beschreven.

Een prachtige roman, over het leven van twee kinderen die in de oorlog opgroeien tot jonge mensen. Je leeft mee met hun keuzes, met hun twijfels, met hun dromen!

Niet voor niets de winnaar van de Pulitzer Prize.

Meer recensies van marijke