Aangrijpend, spannend!

marijke 20 juli 2019
Familie op de vlucht
Diney Costeloe, vertaling Lia Belt
“Zij die zich het verleden niet kunnen herinneren,
zijn gedoemd het te herhalen.”
Met dit als een van de motto’s opent het boek ‘Familie op de vlucht’. Aan de cover zie je direct dat het om een oorlogsgebied gaat. En aan de kleding vermoed je: de 2e Wereldoorlog.
Ruth en Kurt Friedmann maken met hun vier kinderen een ‘Kristallnacht’ door, hun winkel en huis worden in brand gestoken. Kurt wordt meegenomen door de Stormgroepen. Ruth en de kinderen kunnen ternauwernood ontsnappen aan de vlammen.
Na dit heftige begin bergrijp je dat het om Joden gaat. Ruth zal in haar eentje alles op alles moeten zetten om voor haar en de kinderen een nieuw veilig heenkomen te zoeken, een nieuwe veilige plek.
Het verhaal wordt verteld van uit verschillende perspectieven: dat van Ruth, dat van Kurt en zo nu en dan lees je een korte dagboek notitie van Laura ( 10 jaar) de oudste dochter. Het boek leest vlot en is overzichtelijk ingedeeld. Aan het begin van een nieuw hoofdstuk weet je snel van welke persoon het perspectief is. Wat dat betreft hoef je het niet weg te leggen, maar toch moest ik dat zo nu en dan wel even doen. Het verhaal, gestoeld op ware gebeurtenissen, is zo intens dat het onder je huid gaat zitten. Het wordt zo beeldend en inlevend verteld dat je je deel gaat voelen van de gebeurtenissen.
Diney Costeloe beschrijft de verschrikkingen die Ruth moet meemaken. Eeerst vlucht ze met de kinderen naar haar moeder. Maar die is ook al haar huis uit gejaagd, woont in een ‘krot’ … ook daar worden ze verjaagd. Ze moeten weer alles achterlaten en willen naar Oostenrijk (dat dan nog vrij is) naar haar zus Edith. Om de uitreispapieren te krijgen moet Ruth veel, heel veel vernederingen verdragen en wordt (door een vriendelijke Duitse ambtenaar) volledig afgeperst! Maar ook in Oostenrijk zijn ze niet veilig. Hitler annexeert Oostenrijk als deel van Duitsland. Weer moeten ze vluchten, moeder Helga, Ruth en de kinderen.
Het enige lichtpuntje is dat Kurt uit Dachau is vrij gelaten. De verschrikkingen die hij daar heeft meegemaakt zijn niet te beschrijven. Costeloe doet dat op beeldende wijze. Maar elke keer als Kurt zijn gezin bijna kan ontmoeten, loopt het mis! Ruth zegt tegen Kurt: Beng jezelf in veiligheid!

Als lezer vraag je je af: Hoe hebben ze dit volgehouden. Je iedere elke moeten laten vernederen…Je iedere keer moeten laten afpersen … je iedere keer moeten inhouden als je weer wordt voorgelogen!
ieder keer dagelijks in angst zitten… Ongelooflijk wat een sterke karakters!
‘Als de mens kon leren van de geschiedenis, wat voor lessen zou ze ons dan
kunnen leren.’( S.T.Coleridge)
Een aangrijpend boek, dat je dwingt tot doorlezen. Je wilt weten of de familie er in slaagt zich te herenigen. Een aangrijpend boek dat dwingt tot nadenken.

Meer recensies van marijke