Een combi: kickboksen, drugs en criminaliteit..

marijke 12 oktober 2019
Hoek - Donald Nolet

Deze thriller leest vlot weg, geeft vaak cliffhangers op het eind van een hoofdstuk, die maken dat je wilt doorlezen. Weet je niets van kickboksen …. Na dit boek wel!
Het motto van het boek komt uit de Japanse cultuur: uit de Hagakura. In de loop van het boek haalt Holman deze geregeld aan, daar kan ik kracht uit putten.
In het begin zijn de lijnen niet helemaal duidelijk, maar hoe verder je in het boek komt, hoe beter het onderscheid wordt, hoe duidelijker de rollen zijn, hoe meer de personen zich ontwikkelen.
Alexander Holman wordt afwisselend beschreven in zijn sportschool Bushy Gym( sportschool voor Japanse vechtsport, zeker voor kickboksen) en als rechterhand van Andre Krook, een ‘toon’-aangevende figuur in de onderwereld van Amsterdam.
Al direct in het begin word je het verhaal ingezogen. Holman moet met twee ‘helpers’, uithalers een partij drugs uit de haven van Antwerpen halen, maar de uitvoering van deze opdracht gaat iets anders dan gepland.
Krook is ook ‘pandjes’-baas in Amsterdam en in een van die panden is brand geweest. René Akkerman was daar aan het experimenteren met de fabricage van pillen. Nu mag hij (als tegenprestatie voor het niet doorgeven ervan aan de politie ) dat voor Krook gaan doen. Krook ritselt op een zijn gebruikelijke ‘onsympathieke ‘ wijze een grote loods, vrijstaand in het veld. Daar kun je aan het werk.
Ondertussen komen er twee nieuwe personages het verhaal binnen, die de loop ervan behoorlijk zullen beïnvloeden. Een Syrische vluchteling, Alie, die perfect kan kickboksen! Hij wil per se bij Holman komen trainen. Holman, is het summum van trainers, coaches in de kickbokswereld. Zijn bijnaam is: Hoek
“…als je aan de deur staat als nachtportier, is er altijd wel een vervelend mannetje dat je wil
testen. De eerste keer dat ik mijn vuisten moest gebruiken sloeg ik die vent met één klap neer.
Een linkse hoek…” (blz.150).
Ook zijn dochter duikt op. Hannah… hij heeft haar nooit gezien. Haar moeder heeft na de zwangerschap alle banden met Holman door gesneden. Nu is haar moeder overleden en komt ze naar Hoek toe. Hannah wil voor hem gaan werken in de sportschool en heeft de nodige kritiek of wel vernieuwingstips. Zij dwingt Holman tot het innemen van één positie. En niet dat dubbelleven wat hij nu leidt. De relatie tussen Holman en Krook wordt wel duidelijk voor Hannah, maar zij wil díe wereld absoluut niet.
In de bruine kroeg waar Holman en Hannah elkaar ontmoeten zit nog een raadselachtig figuur. Peter de Nooijer. Hij weet van beide levens van Holman en ook van de pillen die worden gefabriceerd. Hij werkt voor de politie ( rechercheur speciale politiecommissie voor georganiseerde criminaliteit). Holman weet dat. Peter waarschuwt Holman:
“… We kennen elkaar al heel lang, Hoek. Let op jezelf de komende tijd. De oude regels gelden niet
meer..”(blz 88)
Een raadselachtige opmerking, die je nieuwsgierig maakt, mis je iets? Je hebt als lezer het idee dat je beide werelden tegelijk volgt. Ze worden wisselend verteld. Maar die opmerking van De Nooijer..? Weet hij ook van beide werelden?
De personen worden prachtig geschetst en je ziet ze ontwikkelen. Wat wil Holman? Voor wie zal hij kiezen? Wat wil hij met zijn sportschool doen? Welke invloed heeft Alie op zijn sportschool? Hoe ontwikkelt hij zich? Je leest dat hij het erg moeilijk heeft als vluchteling.
Hannah bevraagt Holman, wat ga je doen? Wat houd je tegen? Waarom stop je er niet mee?
“… toch… was het niet de waarheid die hij vertelde, beelden al jaren diep en zorgvuldig
weggestopt, kwamen hortend en stotend naar boven! losgewrikt uit zijn geheugen, door
Hannahs vragen..(blz 154)
Het gesprek laat Holman niet los:
“… schuldgevoelens kunnen stilletjes knagen. Niet dit keer. Vandaag nemen ze grote gulzige
happen.. Is Hannah nog te redden? (blz. 196)
Langzaam aan komen de verschillende plotlijnen bij elkaar. Door onherroepelijke gebeurtenissen word je als lezer meegesleept naar de eindscene. Je denkt te weten hoe alles zit… Wat je zeker weet is dat Krook op veel geld uit is…. Of zijn er meer? Stapt Holman er uit? De ontknoping is zo onverwacht en zo anders. Toch niet helemaal, maar pas achteraf begrijp je al die subtiele verwijzingen…, pas dan vallen alle stukjes op zijn plek
Het is een prachtig geconstrueerd verhaal. Zo beeldend verteld dat je de film voor je ogen ziet. In Amsterdam zou je zo op zoek gaan naar Bushy Gym. Je leeft mee met Holman, met Hannah.
Het boek houdt je in zijn greep!
Een echte aanrader, zorgt voor veel uren leesplezier!

Meer recensies van marijke