Een aanklacht tegen kernenergie verpakt in een lichte roman.

marijke 18 oktober 2019
Holy Trientje - Anne-Gine Goemans
Een aanklacht tegen kernenergie verpakt in een lichte roman.
De proloog van dit boek spreekt meteen aan. Wat een prachtige conversatie.. je wilt weten wat het betekent..
Holy Trientje is gebaseerd op het ware verhaal van de Amerikaanse bejaarde non Megan Rice: Sister Kathleen. Regina, de hoofdpersoon in deze roman, gaat deze non opzoeken om haar verhaal te horen. Zij heeft drie jaar gevangen gezeten vanwege haar geweldloze verzet tegen kernwapens, atoombommen. Ook in deze roman is dat verzet tegen kernwapens en kernenergie het hoofdthema.
Zij is het grote voorbeeld voor zuster tante Trientje. Tante Trientje leest over de anti-nucleaire-bewapeningsacties van de Amerikaanse non! Trientje vindt dat ze deze actie ook in Nederland moet ondernemen, zij moet protesteren. “Lief Heertje” zegt het me!
De opbouw in twee delen is heel goed gekozen. Eerst dompelen we ons onder in de levens van de verschillende hoofdpersonen. Het moeten 'getekende' figuren zijn , die allemaal iets met die kernenergie, kernwapens te maken hebben. Die verhalen zijn heel goed beschreven, we leren ze kennen, we leren hun verdriet, hun rugzakje … het is niet mis wat ze daar voor ervaring mee hebben.. En het 'wrange' van alles is dat deze situaties geen fictie zijn, maar helaas stoelen op de realiteit. Met de trauma's die daar bij horen en dan ook nog met hun persoonlijke drama’s die zo terloops 'tussen-neus-en-lippen-door' even worden aangeroerd.
Yoshida heeft veel familie verloren en zijn thuis in Fukushima na de tsunami en de kernramp daar. Hij kampt met de geestelijke gevolgen van al deze verliezen. Wat heeft het leven hem nog te bieden?
“…Het is allemaal zo afschuwelijk dat er een nieuwe taal moet worden uitgevonden om de ramp
te beschrijven…”( blz 95)
Bonnie kan ook meespreken over de negatieve gevolgen van de kernexplosies die het Westen (Amerika) uitvoerde op haar eiland binnen de Marshall-eilanden. Het gevolg is torenhoge radioactieve straling, die al het leven daar onmogelijk maakt, evacuatie van haar eiland naar een smalle kuststreek in de buurt, de gevolgen voor de gezondheid van deze mensen zijn onbeschrijfelijk. De sfeer wordt beklemmend beschreven, niets is meer zoals het was op hun eigen eiland!
Hansje wordt ook levensecht beschreven … haar postnatale depressies en dan die heerlijk tante Marta die met haar Groningse nuchterheid weet te relativeren.
“…Nait soezen, moar doun…” (niet zeuren.. aanpakken) ( blz 128)
Zij zet Hansje elke keer weer ‘op poten’. De gevolgen voor zoon en kleinzoon zijn schokkend, maar soms ook hilarisch.

De opbouw van het boek zit knap in elkaar.
Als je met het tweede deel begint weet je wie aan de actie mee gaan doen en je hoeft je niet te verwonderen over het Waarom.
Tante Trientje is de half onzichtbare spil, die de actie aanzwengelt, de actie die door anderen wordt overgenomen, wordt vorm gegeven.. Zij komt een beetje naïef over, wel lief, maar niet reëel! Toch zet ze wel alles op gang, 't is net zo'n oude diesellocomotief... als die een keer loopt wordt hij steeds krachtiger. Toch heeft ze ook heel eigentijdse ideeën: Regina, haar nicht, vraagt haar: Waarom wordt u nooit boos?
“… Dat komt doordat er -Lief Heertje zij geprezen- geen praatjesmaker in mij woont, die
vervelend begint te wauwelen. Zodra een praatjesmaker de kop op steekt moet je zwabberen.
Zwabberen tot je weer helemaal schoon bent…”(blz. 341)
Regina neemt het als ‘taak’ op zich om het een en ander te coördineren, maar zit al snel tot over haar oren in deze ‘actie’. Terwijl ze thuis de zorg heeft voor haar gezin én voor haar demente vader, die niet altijd even goed is aan te sturen. De spanning die Regina voelt is prachtig weergegeven in het 'monstertje'! De wantrouwende en bozige stem van de innerlijk Regina. Maar toch.. Regina wil doorzetten, want ze ziet in de doffe ogen van Bonnie:
“… iets of iemand heeft er het licht op een dag uitgeslagen..”(blz 246)
Ook andere thema’s komen aan de orde! Thema’s als: vrouwenemancipatie in het verhaal van Hansje. Zij komt haar postnatale depressie (geestelijke gezondheid) te boven met behulp van tante Marta. Deze spoort haar aan de pil te gaan gebruiken. (Ook al had dit niet het bedoelde effect) Maar het is voor veel vrouwen wel een stuk vrijheid geweest.
Net zoals Bonnie haar vrijheid opeiste in het onderwijs dat ze wilde volgen, alleen is haar keuze later minder gelukkig, met die Nederlandse 'zakenman'.
Dus vrijheid om te doen wat jij denkt dat belangrijk is voor jouw leven, de Amerikaanse non inspireert tante Trientje.. die wil deze actie ondernemen. Arend wil de vrijheid hebben om zijn leven op zijn manier zin te geven. Zijn vader vertelt over de vrijheid die zijn moeder Hansje nam, die hem de vrijheid heeft ontnomen! Yoshida en Bertus voeren het nemen van hun vrijheid tot het extreme door, zij nemen hun eigen leven in eigen hand!
Lees op het eind nog eens die proloog.... vragen die je zou hebben …. alles valt als een puzzel in elkaar.

Meer recensies van marijke