Een prachtige serie die naar meer smaakt.

Marijo Bakker 22 juli 2022

juni 2020
250 pagina’s

Auteurs :
Pieter Feller
Pieter Feller (1952, Hoorn) wilt al toen hij 11 jaar was dat hij schrijver wilde worden. Inmiddels heeft hij ruim 50 boeken geschreven waaronder de succesvolle serie Kolletje.
Tiny Fisscher
Tiny Fisscher (1958, Castricum) heeft al meer dan 40 boeken op haar naam staan, zowel voor kinderen, jongeren en volwassenen. Ook hertaalt ze succesvol klassiekers, waaronder Alleen op de wereld en De Kleine Prins.

Dit boek mocht ik lezen als recensie exemplaar van Droomvallei Uitgeverij.
Heel hartelijk dank hiervoor. Na dat ik deel 1 en 2 gelezen had was ik ook heel benieuwd naar deel 3. Hoe zou het afgelopen met Clara en loopt het af?

Achterflap en aanvullende informatie.
Amsterdam 1912 Clara is nog steeds vastberaden om wereldreizigster te worden. Ze verheugt zich ook erg op de komst van oom Marcus met zijn gezin uit Suriname. Voordat het zover is, moet ze nog wel de nodige obstakels overwinnen. Zo krijgt ze een baantje als eerste bezorgmeisje van de stad, maar hoe moet het als haar moeder ziek wordt? En wat is er toch met haar vriendje Sjaak aan de hand? Ik word hier heel, heel blij van en ik zou het wel van de daken willen schreeuwen: Clara verdient het om een klassiek boekpersonage te worden! Rubén Rodriguez da Silva – boekverkoper Dit boek is het derde deel uit de serie over Clara. Het is het vervolg op Clara (verscheen in 2018) en Clara het krantenmeisje (2019). Deel 1, Clara, stond op de longlist voor de Thea Beckmanprijs. Ook deel 3 dit deel staat dit jaar op de longlist vaar de Thea Beckmanprijs. Dat is een hele eer. Helaas niet door naar de shortlist. Dit boek had het verdiend om door te gaan.

De cover:
Heel bijzonder en inmiddels vind ik hem ook mooi.
Inhoud:
Prachtig duidelijk lettertype. Ook goed te lezen voor jongere kinderen. Ook mooie korte zinnen. Boven de hoofdstukken staat een klein tekeningetje wat combineert met het hoofdstuk. Die tekenen maken het echt af. Prachtig.

Het verhaal:
Hoe gaat het verder met Clara. Eerst lezen we weer een korte samenvatting van de andere 2 boeken en daarna gaat het verder. Na krantenmeisje wordt ze bezorger op een echte bezorgfiets. Er bestaan alleen jongens bezorgfietsen de haar geleende fiets van de oma van haar vriendje Sjaak wordt aangepast. Mensen vinden het nog steeds raar dat Clara een
jongensbaantje heeft en vinden dat het niet kan. Maar Clara trekt zich daar niet van aan en blijft bij het standpunt dat jongens en meisjes het zelfde kunnen. Haar idee om wereldreiziger te worden is nog steeds niet uit haar hoofd en het idee wordt alleen maar aangewakkerd als haar oom Marcus’ met zijn gezin terug komt uit Suriname.

Voor het eerst in mijn leven heb ik 3 boeken in 2 dagen gelezen. Wat een heerlijk maar ook leerzame boeken. Deze boeken zijn zeker de moeite waard voor jong en oud. Wat mij betreft mag er nog wel een deel komen. Ik wacht met spanning af. Dit boek verdient een dikke 5 sterren.

Meer recensies van Marijo Bakker