Een mooi bijzonder verhaal.

Marijo Bakker 12 juni 2022

ISBN: 9789046828953
Aantal Pagina's: 177
Druk: 1e
Publicatiedatum: Apr 2022

Dit recensie exemplaar heb ik ontvangen van uitgeverij Nieuw Amsterdam. Hartelijk dank hier voor.

Achterflap:
De markante broers Battus en Gait wonen heel hun leven al samen in de ouderlijke boerderij aan de rand van Apeldoorn. Ze eten wat het land hun biedt, stropen af en toe een konijn, halen sterke verhalen op over de oorlog en delen lief en leed. Jaren na hun dood ontdekt hun neef Rudolf dat de werkelijkheid echter heel anders in elkaar steekt dan is verteld. Een van de broers blijkt zijn oorlogsverleden altijd te hebben verzwegen.
De lafaard verhaalt over een wereld die niet meer bestaat en draait om de vraag: wat werd er allemaal niet verteld na de oorlog en hoe kun je de ander dan ooit écht helemaal kennen - zelfs iemand die je zo na staat als je eigen broer?

De cover:
Heel mooie cover, maar wat ik verwarrend vind is dat ik dit boek al eerder gezien heb maar met een andere cover:

Inhoud:
Mooi letter type.
Voorin een personage lijst met ook geboorte en overlijdens datum. Dat is erg handig en overzichtelijk.
Achter in het boek een verklarende woordenlijst met de uitleg van het dialect wat er veelvuldig in het boek voorkomt.

Het verhaal.
Blanco ga ik dit boek in. Geen idee wat me te wachten staat. Het verhaal speelt zich af in het heden en verleden. Al is het grootste gedeelte in het verleden van de twee broers (oudooms) Het verhaal is mooi maar toch heb ik steeds het gevoel dat ik iets mis. Ik denk dat dat de emoties is, het is wat vlak. Het verhaal kabbelt een beetje door totdat ik over de helft van het boek kom. Er is een gebeurtenis die een andere interessante wending aan het verhaal geeft. Als is het veelvuldig gebruik dialect wel een hindernis voor me. Ondanks de lijst achter in het boek. Ik blijf heen en weer bladeren. Maar het hoort wel echt bij het verhaal. Na een bijzonder afsluiting van het verleden eindigt dit boek met een heel mooi plot in het heden. Het is een mooi boek maar het dialect is een hindernis voor me, maar ondanks dat vind in dit boek wel 4 sterren waard.

Meer recensies van Marijo Bakker