Groot respect.

Marijo Bakker 09 juli 2020
Het offer en Grip:
Auteurs: Haike Germann en Eva Schenk.
Uitgever: Paris Books
ISBN9 789492 883452

Dit boek heb ik mogen ruilen met Eva zij “Moeder is boos” en ik “Grip en Offer”. Dank je wel Eva.

Samen met mijn dochter Eva Schenk (1993) heb ik het spiegelboek 'Het Offer' en 'Grip' geschreven. Een hoopgevend boek over trauma en de kracht van liefde. In 'Het Offer' beschrijf ik de periode dat ik mijn kinderen bij hun vader in Frankrijk achterliet. Ik koppel dit aan het thema dat al generaties lang in onze familie voorkomt: alles achterlaten en opnieuw beginnen. In 'Samen met mijn dochter Eva Schenk (1993) heb ik het spiegelboek 'Het Offer' en 'Grip' geschreven. Een hoopgevend boek over trauma en de kracht van liefde. In 'Het Offer' beschrijf ik de periode dat ik mijn kinderen bij hun vader in Frankrijk achterliet. Ik koppel dit aan het thema dat al generaties lang in onze familie voorkomt: alles achterlaten en opnieuw beginnen. In 'Grip' schrijft Eva over de impact die dit op haar leven heeft. In beide boeken speelt therapie een belangrijke rol. Hoe verwerken we deze moeilijke periode? Hoe behouden we onze emotionele stabiliteit en hoe komen we weer tot elkaar? Doordat het verhaal van verschillende kanten wordt belicht, vervagen de grenzen tussen slachtoffer en dader. Naast auteur ben ik emotief therapeut belangrijke rol. Hoe verwerken we deze moeilijke periode? Hoe behouden we onze emotionele stabiliteit en hoe komen we weer tot elkaar? Doordat het verhaal van verschillende kanten wordt belicht, vervagen de grenzen tussen slachtoffer en dader. Naast auteur ben ik emotief therapeut.

Samenvatting van het boek:
Anne verlaat haar kinderen in Frankrijk en keert terug naar Nederland. Nora houdt zich sterk, maar achter dit onverschillige masker leeft een kwetsbaar meisje dat zich geen raad weet met de situatie. De band met haar vader en broer is slecht en ze mist haar moeder. Ze verliest zich wanhopig in een wereld van depressie, zelfbeschadiging en suïcidaliteit. Ze kan niet begrijpen waarom haar moeder hen heeft verlaten en verbreekt het contact.
Anne voelt zich geamputeerd. Ze worstelt met schuldgevoelens en kan zichzelf niet vergeven. Maar ze weet ook dat het niet langer ging in Frankrijk. Ze was depressief, had geen werk en zat financieel aan de grond.
In therapie gaat Anne op zoek naar zichzelf en naar de oorzaak van haar angsten en depressies. Ze realiseert zich de impact van het thema dat al generaties lang in de familie speelt: alles achterlaten en opnieuw beginnen.
Armoede nestelt zich in het leven van Nora en haar vader. Haar broer is teruggegaan naar Nederland en Nora besluit hem te volgen. Hiervoor moet zij haar vader, vriend en vriendinnen achterlaten in het land waar haar hart ligt. Ze gaat bij haar moeder wonen die therapeut is geworden, maar heeft moeite om haar te vertrouwen. Ze besluit een behandeling te volgen binnen de GGZ. Anne is bang haar dochter nog een keer te verliezen wanneer Nora wordt opgenomen in een kliniek omdat zij het leven niet meer ziet zitten.
Zullen Anne en Nora in staat zijn hun band weer te herstellen?
Haike Germann en haar dochter Eva Schenk beschrijven in "Het Offer' en "Grip', los van elkaar, hun eigen ervaringen. Deze op waarheid gebaseerde romans zijn onder één kaft, als spiegelboek, uitgegeven. De lezer hoeft het boek alleen maar om te draaien om zich in te leven in de andere kant van het verhaal. Hierdoor vervagen de grenzen tussen slachtoffer en dader en krijgt de lezer begrip voor beide vrouwen. Haike en Eva nemen je mee in twee totaal verschillende levens, die op sommige punten onvermijdelijk samenkomen.

Mijn bevindingen.
Het was voor mij totaal een verrassing wat me te wachten stond. Het boek is makkelijk te lezen en heeft een duidelijk lettertype. Bij Het offer zijn de hoofdstukken genummerd. Bij Grip wordt er steeds een vraag gesteld waardoor Eva een stukje van haar verleden kan verwerken.
Hoe het voor mij was om dit boek te lezen. Mijn emoties kwamen in een rollercoaster. Ik ben heel boos geweest en had ook weer begrip. Dat maakte het lezen verwarrend. Nu ik beide boeken gelezen heb kan ik alleen maar zeggen dat ik voor beide vrouwen heel veel respect heb. Dit boek moet gelezen worden. Er is heel veel pijn in maar ook een wijze les

Meer recensies van Marijo Bakker