Een indringend verhaal

Auteur: Christine Crutsen
Uitgeverij TIC
Omslagfoto: Wiel Speth
ISBN9789493048249

Dit vooruitlees-exemplaar mocht ik ontvangen van uitgeverij TIC. Hartelijk dank hiervoor. Ik ben er heel blij mee.

Flaptekst:

In deze magistrale roman portretteert Christine Crutsen drie vrouwen uit de onderste laag van de samenleving. Ze werken en vechten ieder op hun eigen manier voor een volwaardig bestaan, voor hun kinderen en voor een betere toekomst. De toestanden in de keramische industrie, zoals die doorgaans voornamelijk door de ogen van de mannen die er werken worden belicht, is voor de vrouwen een even zware, zo niet zwaardere opgave. Voor alle drie spelen werk, moederschap en financiƫle afhankelijkheid een voortdurende hoofdrol in hun onzekere bestaan.
Het enige verschil: de tijd waarin ze leven. Merie is in 1888 geboren, Bets in 1920 en Sjanet in 1944. Industrialisatie van een plattelandsgemeente, de oorlog en al zijn verschrikkingen en de modernisering en ontkerkelijking van de samenleving krijgen in de ijzersterke stijl van Christine Crutsen duidelijke contouren, hartverscheurende details en intens doorleefde inzichten.

Mijn bevindingen:
Eerst wil ik zeggen dat ik het een heel bijzonder boek vind. Het is een indringend verhaal van drie vrouwen aan de onderkant van de samenleving die er alles aandoen om hun familie en gezin inleven te houden.
Doordat er diverse stukje in het Limburgs staan begrijp ik af en toe een stukje van het verhaal niet. Het was fijn geweest als er onderaan de pagina een vertaling had gestaan. Ook door de vele Limburgse namen is het soms wat verwarrend. Dat verder daargelaten is het een mooi boeiend boek dat een goede kijk geeft in drie verschillende tijdperken. Ik heb het met heel veel plezier gelezen en vind het ook echt een aanrader.

Conclusie:
Een mooi boek wat door het Limburgs niet altijd even makkelijk te begrijpen is.
Schrijfstijl. Op zich duidelijk.
Zeker een boek wat de moeite waard is om gelezen te worden.
Sterren 3

Meer recensies van Marijo Bakker