Over-leven

Marina De Wit 20 oktober 2019
Drama Queen is het verhaal van een jong meisje, Angel. Zij vertelt in haar eigen, onverbloemde taal haar verhaal. Als twaalfjarige schildert zij haar leven in een nogal ruige wijk. Haar moeder probeert het hoofd boven water te houden met haar job als striptease. Angel is veelal op zichzelf aangewezen en heeft reeds een harde leerschool gehad . Ze vindt van zichzelf dat ze vooral goed kan ruziën “Mijn favoriete emotie in Anger. .. En het leukste is, zijn naam scheelt maar één letter met die van mij”.

Tot Kayleigh op het toneel verschijnt. Een nieuwelinge in de wijk en op school. Angel kan het uitzonderlijk goed met haar vinden. Ze ontdekt een kant van zichzelf waarvan ze zich niet eerder bewust was.

Het verhaal is opgebouwd in 3 delen, telkens voorafgegaan door een toepasselijk stukje uit een liedjestekst. Ieder deel is opgesplitst in korte hoofdstukken. Het verhaal van hoofdpersonage Angel loopt over de periode van haar 12, 13 jaar en 15 jaar, de leeftijd waarop haar moeder haar kreeg. Het tempo waarmee de dialogen elkaar opvolgen geeft een sfeerbeeld van de uitzichtloze situatie en geeft het verhaal nog een extra ruige dimensie. Alhoewel ze nog een puber is, komt Angel soms vroegwijs over. De auteur belicht een laag van de maatschappij die niet erg fraai lijkt, maar waar het er vooral op aankomt om te over-leven.

Meer recensies van Marina De Wit