'Eerst grijpt hij hen" "Dan breekt hij hen" De subtitels op de cover verraden dat de dader tot gruwelijke handelingen in staat is. Het "breken" mag hier zowel letterlijk als figuurlijk genomen worden.
Vanop de eerste bladzijde maken we kennis met de narcistische moordenaar, Reginald King, een grijze muis die op de administratie van de vakgroep filosofie van Dr. Natascha Forge werkt. Hij houdt er een bijzonder sadistische en nauwkeurige werkwijze op na om zijn slachtoffers te doen lijken op andere vermiste vrouwen. Via voldoende bewijsstukken die hij achterlaat op de plaats delict, probeert hij de speurders op een
(zij-)spoor te zetten in hun onderzoek.

Een voorbeeld van Kings gedachtengang :
"Wie dacht dat het eenvoudig was om een intelligente vrouw duidelijk te maken wat het beste voor haar was, was niet goed bij z'n hoofd. Het was ontzettend lastig, zelfs voor een man met zijn capaciteiten. Hoe slimmer de vrouw, des te moeilijker het was.Maar uiteindelijk toch de moeite waard."
Voormalig Interpol-Inspecteur Luc Callanach keert na vele jaren vanuit Frankrijk terug naar zijn geboorteland Schotland. Hij krijgt het persoonlijk hard te verduren binnen het politiekorps van Edinburgh. Samen met inspecteur Ava Turner krijgt hij een bizarre verdwijning voorgeschoteld. Wanneer er een verbrand lijk wordt gevonden, hopen de politiediensten dat het mysterie is opgelost. Niets is minder waar.

Een thriller die op de eerste bladzijde al de dader opvoert: het is niet zo evident om het gehele verhaal spannend te houden. Fields slaagt daar echter wel in. Als lezer wordt je meegezogen in de rush om deze wrede moordenaar te stoppen.

Reacties op: Wie is hier intelligent?

Perfecte resten - Helen Fields