Marina Hebban Recensent

Twee vriendinnen, Elisa en Madelon, hebben met de leuke Taco afgesproken voor een ritje met de quad door de duinen. Er volgt een ernstig ongeluk en we maken kennis met de ouders en hun reacties hierop. Wat opvalt, is dat de ouderparen Esther- Danny, Gwen - Tom wel bevriend zijn, ze delen ook een zomerhuisje op Zeeland, maar qua karakter en sociale positie erg verschillend zijn. De verbindende factor is de twee vriendinnetjes, beiden enig kind. Nu ze in het ziekenhuis liggen en hun gezondheidstoestand naar een crisis evolueert, wordt het zomerhuisje het decor van een huis clos. De vrienden hebben plots tegengestelde belangen en ook binnen de relaties komen de verschillen en onderhuidse spanningen boven.
'We doen wat we kunnen' is een uitdagend boek, maar ook een verwarrend boek. Waar de lezer nieuwsgierig is naar ‘het’ dilemma en snel doorleest om het verloop en ‘de’ keuze te vernemen, neemt Muus ons zachtjes bij de hand, zet ons op de bank en zoomt in op de vier hoofdrolspelers. In korte hoofdstukjes, vol met flashbacks en herinneringen, krijgen we langzaam een beeld en inzicht in hun karakters en de onderliggende dynamiek van de relaties. Haarscherp geobserveerd en gefileerd, zien we veel zelftwijfel en onmacht. Ieder is verschillend, ieder is als het ware een geïsoleerd eilandje.En vult zijn rol als ouder, partner, vriend naar beste vermogen in.
Dat het ongeluk en erop volgend dilemma enkel als uitlokkende factor voor de thematiek van het verhaal dienen, maakt Muus extra duidelijk door, over zijn hoofdstukjes heen, het boek te verdelen in: Vuur, Feniks, As en te eindigen met een apart Danny, Esther, Gwen en Tom-stukje. Het maakt ook duidelijk dat er (te)veel moeite gedaan werd om de personages goed te schetsen, het Sophie’s choice thema verdwijnt als behang naar de achtergrond. Door een zware dramatiek als het ware te abstraheren en los te koppelen van de hoofdactie van het verhaal, wordt een afstand met de lezer geschapen. Het boek gaat door het hoofd, niet door het hart.
Benieuwd of de film wel naar de Kleenex doet grijpen.

Reacties op: Brainer, geen wener.

We doen wat we kunnen - Lykele Muus
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00