Wat een bijzonder boek is dit. Na het lezen bleef ik verbaasd en verwonderd achter, wat heb ik nou eigenlijk gelezen?

Shadow wordt na 3 jaar uit de gevangenis vrijgelaten. Zijn vriendin Laura en zijn werkgever Robbie zijn omgekomen bij een verkeersongeval en Shadow heeft niks om naar terug te keren.
Onderweg naar huis ontmoet hij Mr. Wednesday die hem een baan aanbiedt. Shadow heeft daar geen zin in, maar Wednesday blijft hem achtervolgen en blijkt veel over Shadow te weten.
Na de begrafenis van Laura gaat Shadow toch met Wednesday mee. En dan....
Shadow en Wednesday maken een roadtrip door Amerika en ontmoeten daarbij meest vreemde personen en komen in de meest vreemde situaties terecht.

In Amerika zijn, op de indianen na, geen autochtone bewoners. Iedereen is import. Uit alle windstreken zijn volkeren naar Amerika gekomen en met die volkeren allerlei culturen met bijbehorende goden. In de tussen hoofdstukken vertelt Gaiman over deze volkeren.

Shadow komt in de wereld van de verschillende goden terecht. Wednesday blijkt Odin te zijn en allerlei personen die Shadow tegenkomt lijken misschien normaal, maar het zijn goden.
En er is een paradigma verschuiving, of oorlog, aan de gang tussen de oude goden en de nieuwe, die van de technologische tijd. Shadow vervult hierin de sleutelrol zonder dat hij dat weet. Intussen komt hij Laura steeds tegen, zij is dood, maar toch ook niet.

"Je moet begrijpen wat het is om een God te zijn. Het is niet magisch. Het gaat erom dat je jezelf bent, maar dan wel degene in wie mensen geloven. Het gaat erom dat je geconcentreerd versterkt bent, de essentie van jezelf. Het gaat erom dat je de donder wordt, of de kracht van een dravend paard, of wijsheid. Je neemt al het geloof en je wordt groter, wijzer, meer dan menselijk, je kristalliseert.

Gaiman schrijft boeiend en neemt de lezer mee, ik heb echt meegeleefd met Shadow. De lezer kan zich verplaatsen in de personages, al zijn ze niet allemaal menselijk. Of toch wel? Wie is een mens en wie is een God ? Na het lezen van dit boek ben je daar niet meer zo zeker van. Weet jij met wie je te maken hebt?

Reacties op: Weet jij met wie je te maken hebt?

Amerikaanse Goden - Neil Gaiman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,99 Bestel het e-book € 12,99