Paradijs 2.o

Marina67 25 september 2019
De wereld wordt in 1996 getroffen door stofwolken die het einde van de wereld beteken
De gebeurtenissen worden weergegen vanuit het perspectief van hoofdpersoon Simon, de designated survivor in dit verhaal.
Mensen konden zich opgeven als vrijwilliger om als enige man of enige vrouw te overleven maar niemand gaf zich daarvoor op. Simon werd vervolgens uitverkoren door Ami, de rechterhand van de Amerikaanse president.

Het is de bedoeling dat Simon als Adam samen met een vrouw die de rol van Eva krijgt toebedeeld gaat overleven in de Cocoon, een soort paradijs. De Cocoon is ooit bedacht als voorbereiding voor een leven op Mars en is ingericht om jarenlang in te kunnen leven, afgesloten van de buitenwereld.
Adam en Eva moeten voor een nieuwe wereldbevolking gaan zorgen, vrij van oorlog en moderne technologieën.
Er worden ook dieren in de Cocoon geplaatst.

Simon heeft geen enkele interesse om Adam te zijn en te overleven. Hij is zijn vrouw en zoon en verder ieder die hem lief was verloren door de stofwolken. Hij verzet zich met hand en tand maar er is geen ontkomen aan, hij is uitverkoren en heeft geen keuze. Gelukkig mag zijn hond Quinn mee in de Cocoon.

Het boek is opgedeeld in delen en vertelt Simon zijn levensverhaal en daarnaast zijn er delen die gaan over Ami, kunstmatige intelligentie en over de gevolgen daarvan.

Ik heb het Engelse boek met plezier en interesse gelezen. Het stuk over Ami had wat mij betreft korter gemogen, ik vond het wat te diepgaand. De verhaallijn van Simon had ook wat bondiger gemogen, het was wat langdradig op sommige stukken, vooral in zijn verzet.
Vanaf het moment dat Simon dan eindelijk Eva ontmoet begon voor mij het kwartje te vallen.
Ik vind het een goed uitgewerkt plot waarbij de lezer zich steeds moet realiseren dat dit speelt in 1996, de begintijd van het internet.

Meer recensies van Marina67