Je hebt altijd een keuze. Of niet?

Marina67 17 september 2019
Vier vriendinnen, Kate, Isa, Fatima en Thea leren elkaar kennen op kostschool. Kate woont vlakbij de school in een Watermolen, met haar vader en stiefbroer Luc.

De vriendinnen spelen Het leugenspel, wat erop neer komt dat ze leugens vertellen en als andere mensen erin trappen verdienen ze punten.
Ze brengen veel tijd door in de Watermolen en zijn allemaal gehecht aan de vader van Kate, Ambrose. En allemaal een beetje verliefd op Luc.
Ambrose is een kunstenaar en tekenleraar op de school. Hij maakt veel tekeningen van de meiden.

Op een gegeven moment overlijdt Ambrose, de school vreest voor een schandaal en Isa, Thea en Fatima worden van school gestuurd.

17 jaar later ontvangen ze een bericht van Kate. "Ik heb je nodig". Isa is inmiddels advocaat en heeft samen met haar vriend Owen een dochtertje, Freya. Thea werkt in een casino en Fatima is arts, heeft met haar man 2 kinderen en is inmiddels praktiserend moslima.
Toch vertrekken ze allen op stel en sprong naar de Watermolen, die inmiddels op instorten staat. Isa neemt Freya mee.
Luc blijkt ook terug te zijn en hij is erg boos en gedraagt zich vreemd.

De vriendinnen raken verstrikt in hun vroegere leugens en in de roddels in het dorp. Ze gaan naar een reünie van de school en ook daar worden ze hard geconfronteerd met het verleden.
Stukje bij beetje wordt ontrafeld wat er 17 jaar geleden is gebeurd en bij wie de schuld daarvan ligt. De keuzes uit het verleden halen de vriendinnen in en alles draait om keuzes, schuld, liegen, waarheid, vertrouwen en de onderlinge relaties.
De meiden vertrouwen elkaar blind, maar is dat terecht?
Uiteindelijk komt de harde waarheid aan het licht en wederom moeten ze een keuze maken. Liegen of de waarheid?

Ik vind dit boek niet zozeer een thriller maar meer een psychologische roman. Het draait met name om de onderlinge relaties en vertrouwen. De uitgebreide omschrijvingen van omgeving en gebouwen hadden voor mij niet gehoeven. En dat constante gezeul met een baby ook niet. Ik vond het hier en daar wat langdradig, het hele boek had een kwart korter gekund.
Toch las het vlot, met korte hoofdstukken en prettig taalgebruik. Het plot en de karakters zijn goed uitgewerkt en de thema's intrigeren me. Daarom toch 4 sterren.

Meer recensies van Marina67