Goed uitgewerkte thema's en personages

Marina67 02 november 2019
In Het smelt wordt het verhaal van Eva verteld. Zij heeft 2 vrienden waarmee ze opgroeit. Ze komt uit een gezin met een broer en een zusje en woont in een klein dorp.

Het boek is opgedeeld in verschillende delen. In het ene deel wordt beschreven wat Eva doet op de dag dat ze terugkeert naar het dorp van haar jeugd, in het tweede deel wordt beschreven hoe Eva is opgegroeid en in het derde deel lezen we expliciete herinneringen van Eva.

Gaandeweg wordt duidelijk wat er in het verleden is gebeurd, aan welke trauma's Eva lijdt.

" deze zomer zou bepalend worden, dat wisten we alledrie. Juli en augustus mankeerden het einde van de lagere school en het begin van de middelbare school en alles wat we kenden, inclusief onszelf, stond op het punt te veranderen "

Verschillende thema's komen aan bod. Puberteit, ontluikende seksualiteit, mishandeling, verwaarlozing, de kracht van een dorpsgemeenschap, ocd, het ontwikkelen van een trauma. Allemaal sterk opgebouwd en uitgewerkt, evenals de personages.

"Wellicht zijn ze hieraan te herkennen, de gezinnen waarin de meest essentiƫle dingen scheef zitten - zij hebben ter compensatie een grote hoeveelheid belachelijke regeltjes en principes "

Dit boek staat als een huis. Het kost tijd om de bijna 500 pagina's te lezen en tot je te laten doordringen.
Het deed mij denken aan "De avond is ongemak" van Marieke Lucas Rijneveld, waarin eenzelfde ongemakkelijke sfeer huist.

Het einde is niet onverwacht maar wel zeer indrukwekkend.

Voor mij een dikke 5 sterren waard

Meer recensies van Marina67