De uitdagingen in een nieuwe samenleving

Marina67 29 maart 2020
Koorts is een dystopisch verhaal. Het gaat over het leven in Zuid-Afrika na de Koorts. De Koorts (lees een variant van het coronavirus) heeft 95% van de wereldbevolking vernietigd. Nico Storm en zijn vader Willem hebben het overleefd.

In het boek schrijft Nico zijn memoires, zijn levensverhaal. Hij begint met “ik wil je vertellen over de moord op mijn vader”, waardoor de lezer al weet dat Willem vermoord is. Maar niet hoe, waarom en door wie.
Willem heeft het plan opgevat om een nieuwe samenleving te starten en kiest hiervoor het gebied bij Vanderkloof uit omdat daar een groot waterreservoir is.
Nadat ze zich er hebben gevestigd komen ze wat mensen tegen die zich aansluiten. Gaandeweg groeit de gemeenschap en er sluiten een pastoor en een militair aan.

Het oprichten van een nieuwe samenleving gaat gepaard met allerlei uitdagingen op politiek, kerkelijk en militair vlak. Wie wordt de leider, hoe richt je een nieuwe staat in, welke keuzes maak je. Ook krijgen ze te maken met bedreigingen van buitenaf.

Nico maakt een persoonlijke ontwikkeling door van kind naar volwassene en heeft zijn eigen uitdagingen in de relatie met zijn vader en in persoonlijke keuzes.

Het is een knap geschreven boek. De uitgebreide beschrijvingen van het militaire aspect had van mij wat minder gemogen. De personages zijn zo goed neergezet dat ze voor mij tot leven kwamen. Ik betrapte mezelf erop dat ik ’s ochtends bij het wakker worden dacht “hoe zou het met Nico en Willem gaan?”
En dan nog de plot twist, in een woord WAUW!

Is het corona virus waar wij nu allemaal mee te maken hebben een kwestie van pech of……..?

Voor mij 4,5 ster

Meer recensies van Marina67