Beestachtig goed boek

Mariska Wessel 22 april 2020
Wie had ooit gedacht dat de schappen van de vleesafdeling zouden vol liggen met vleesloze producten? Vleesloos vlees, dat klinkt niet echt als een sappig product om te vermarkten. Maar ja,
vlees waar geen dieren voor worden gedood, waar geen extra planeet voor hoeft te worden uitgeput, en wat ook nog eens veel gezonder is voor de mens - het is er toch gekomen. Het is niet meer weg te denken en het wordt alleen maar groter. Mede dankzij de eigenzinnige pionier Jaap Korteweg, de hoofdpersoon in dit boek. Het is een intrigerend verhaal. Je leest het als roman, want door de krachtige personages, de fascinerende situaties waarin ze steeds weer terechtkomen en de sterke verhaallijnen is het alsof je er zelf steeds bij bent. Maar tegelijk voel je ook de grote journalistieke kracht van het boek, want alles is goed uitgezocht. Zo leer je en passant veel over het reilen en zeilen van een start-up, over de big business van innovatieve food-technologie, maar ook over de geschiedenis van ons voedsel en de landbouw. Een informatief verhaal dus, maar ook inspirerend, fris met mooie, poëtische details en een dosis humor. Zo leer je Jaap, de grote man achter de Vegetarische Slager goed kennen. Een eigenzinnige akkerbouwer met een grootse missie: de grootste vleesloze slager van de wereld worden. Hij wil vlees produceren waar zelfs de verstokte vleeseter voor te paaien is. Eerlijk en heerlijk vlees. Siebelink weet hem prachtig te portretteren, zijn norsigheid, zijn afwezigheid op de werkvloer, de liefde voor zijn Tesla, hoe hij vertrouwt op zijn smaakpapillen, de dood van zijn hond Nellie - en de betekenis daarvan voor zijn droom. Ruwe bolster, blanke pit. De dialogen tussen hem en de mensen om hem heen zijn scherp en onderhoudend. Maar door zijn familiegeschiedenis laat Siebelink ook zien welke ontwikkeling het boerenleven heeft doorgemaakt. Hoe de schaalvergroting in de landbouw ons tot vleesfabriek van Europa heeft gemaakt. Dit is een welkome verdieping, ook als achtergrond voor het succesverhaal van de Vegetarische Slager. Een boek over duurzaam ondernemen, voedseltechnologie, marketing en vooral leiderschap. Een boek over hoe je alleen iets bereikt als je je droom leeft, als je je tanden erin zet, net zolang tot het wereldwijd in de schappen ligt. Complimenten voor Jaap, en voor Jeroen die dit verhaal te boek heeft gesteld!

Meer recensies van Mariska Wessel