Goed plot

Marja Legius 05 november 2019
Tom en Amber zijn getrouwd en hebben een goed lopend coachingbedrijf genaamd de Mindset Academy. Omdat Amber onvruchtbaar is hebben ze in Kirsten een draagmoeder gevonden. Ze is een studente van de Mindset Academy. Als dochter Emma is geboren en ze de kleine op willen halen in het ziekenhuis blijken zowel Kirsten als Emma verdwenen. Dan rijst de vraag Is Kirsten vrijwillig vertrokken of heeft het verleden van Amber en Tom hier een bijdrage in gehad?
De proloog van het boek wijkt enorm af van de inhoud van het boek en betreft een zeer actueel thema. Ik werd heel nieuwsgierig wat deze proloog met het verhaal te maken zou hebben.
De hoofstukken hebben titels die helemaal passen in de lijn van de Mindset Academy zoals bijvoorbeeld Het leven geeft ons waar we om vragen. Daarna volgen binnen een hoofdstuk meerdere verhaallijnen die alleen door een alinea ruimte van elkaar gescheiden zijn. Dat vergt soms wat concentratie met lezen, maar ik vond deze manier van het verhaal prijs geven heel goed. Ik werd erdoor getriggerd om door te lezen. Vooral omdat de verhaallijnen nergens raakvlak met elkaar leken te hebben. De karakters van de hoofdpersonen groeien gedurende het verhaal en worden langzaam uitgediept. Het plot van het verhaal zit goed in elkaar en wijzigt continu zodat je telkens op het verkeerde been gezet wordt en niets en niemand is wat het lijkt te zijn. Pas aan het einde van het verhaal vallen de puzzelstukjes in elkaar. Er zitten ook wat zwakkere fragmenten in het verhaal die nogal ongeloofwaardig zijn of waarvan je juist al heel lang van te voren door had hoe deze plottwist zou worden en die dan maar niet komt. Het verhaal bevat nogal wat thema’s waardoor deze niet allemaal voldoende worden uitgediept en maar een kleine bijdrage leveren aan het verhaal.
Ik ben aangenaam verrast door de schrijfstijl van deze auteur en zal dan ook zeker graag meer van haar willen lezen.

Meer recensies van Marja Legius