Het alles verbindende weefsel

Laten we de uitdaging aangaan en het menselijk lichaam niet zien als een verzameling onderdelen, maar als een geheel. Het uitgangspunt van dit boek is de doorlopende structuur door ons hele lichaam: Fascia. Het weefsel dat alle spieren en organen omhult en alles in het lichaam met elkaar verbindt. Het is je zachte skelet dat letterlijk overal in het lichaam aanwezig is. Vanuit het perspectief van de fascia is alles zowel van elkaar gescheiden als met elkaar verbonden.

De meeste anatomieboeken slaan de fascia in hun afbeeldingen stelselmatig over. Het fasciale systeem is zeer uitgestrekt en complex, hoe kunnen we het dan vereenvoudigen om het in een anatomische context beter te kunnen begrijpen? David Lesondak brengt één van de meest communicerende systemen in ons lichaam duidelijk in kaart.

Vaak werd fascia in studies over het hoofd gezien, genegeerd zelfs, behalve daar waar het absoluut noodzakelijk was. Na 8 hoofdstukken krijgt fascia van Lesondak een waar gezicht. Hij behandelt de geschiedenis en de ontwikkeling van het bijzondere bindweefsel. Maar ook de anatomie, het zenuwstelsel, het brein en de organen in relatie tot fascia. Het geheel wordt compleet gemaakt door de hoofdstukken diagnosticeren en fascia-gerichte therapieën.

Hoewel voor de leek niet overal makkelijk leesbaar, is ‘Fascia wat het is en wat het doet’ voor masseurs, sportinstructeurs, geïnteresseerden in yoga en vakmensen zoals fysio-en manueeltherapeuten, osteopaten en chiropractors een welkome aanvulling op bestaande literatuur. Lesondak begeeft zich buiten de gebaande paden, waardoor dit prachtige naslagwerk met dito illustraties, goede referenties en leestips in geen praktijk mag ontbreken.

Meer recensies van Marjan van Druenen