Onvoorwaardelijke liefde

Marjan van Druenen 05 september 2019
‘Laat me zien hoe jij en je hond op straat lopen en ik weet veel meer‘

De Amerikaanse Suzanne Clothier heeft reeds bekendheid vergaard met haar Relationship Centered Dog Training. Zij is een heuse hondenfluisteraar en weet als geen ander hoe het is om hond te zijn.

De jonge Suzanne zou de reïncarnatie van een hond geweest kunnen zijn. Ze likte aan de knie van een tante en werd terechtgewezen: ‘blijf zitten en eet als een mens’. Noach was de held uit haar jeugd en later had ze de wens dat het saaie vak huishouden vervangen werd door Kennelmanagement. Het is dan ook niet verrassend dat zij het haar levenswerk heeft gemaakt om anderen te helpen hun relatie met dieren te verdiepen. In Kluiven uit de hemel gaan we steeds beter begrijpen hoe en waarom onze honden zich gedragen zoals ze zich gedragen.

‘Het in vrede met mensen samenleven gaat hen beter af dan mensen’

In 20 hoofdstukken, met ieder een eigen thema, kun je de relatie tussen jezelf en je hond verstevigen. Clothier kijkt naar de kwaliteit van de verbinding tussen mens en hond en zorgt voor een integere opvoeding. Zo laat zij bijvoorbeeld zien hoe effectieve communicatie plaatsvindt, wat de voordelen zijn van een empathische benadering en wat juist leiderschap is. Gedragsproblemen en waarom een hond zich agressief zou kunnen gedragen blijven niet onbesproken. Ter illustratie geeft ze veel voorbeelden uit haar praktijk. Voorbeelden waar iedere lezer zijn voordeel mee kan doen.

‘In onze relatie met honden kunnen vertraagde reacties tot ernstige problemen leiden. Bij een mens kunnen we terugkomen op wat hij gedaan of gezegd heeft.’ Bij onze hond niet. Dat wordt gewoonweg niet begrepen. Alleen door ervaring kan een hond ontdekken wat er bedoeld wordt. Een wijze les is om onze veronderstellingen los te laten en niet te gaan raden. Veel van de tips die we krijgen zijn levenslessen en niet slechts toepasselijk op dieren. Ergens dwingt het je tot zelfreflectie. Dat geeft een extra dimensie aan het boek.

Clothier verstaat de kunst van het schrijven en zet dingen in het juiste perspectief. Enige humor is haar niet vreemd. Dat is een fijne bijkomstigheid, want ook al ben je geen hondenbezitter, het lezen blijft een genot.

Meer recensies van Marjan van Druenen